[scheikunde] stockoplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

stockoplossing

Hallo!

Ik moet voor mijn practicum een stockoplossing maken die 10,00 g/l aan glucose bevat.

Ik weet niet hoe ik dit moet berekenen.. zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: stockoplossing

Daar valt naar mijn idee niets aan te berekenen. Je lost 10 g glucose op in wat water en vult dit dan aan tot precies een liter. Je hebt dan een liter oplossing die 10g/L glucose bevat.
 
Is dit wat je bedoelt?

Berichten: 6

Re: stockoplossing

Ik begrijp ook niet precies wat ze vragen want er staan verder geen andere gegevens bij alleen dat je met die stockoplossing vervolgens standaarden maakt met de glucoseconcentraties 1,00 g/l ; 2,00 g/l en 3,00 g/l

Alsnog bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: stockoplossing

En hoeveel liter (of ml ) stockoplossing moet je dan maken en hoeveel liter (of ml) van die standaardoplossingen?
 
En weet je hoe dan verdunt naar 1,00g/L?

Berichten: 6

Re: stockoplossing

Ik weet dat 5-10 gram suikers in 100 ml zit.

Ik dacht met deze formule

M1+v1 = m2+v2

Dat je dan weet hoe vaak je moet verdunnen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: stockoplossing

5-10 g per 100 ml is niet hetzelfde als 10 gram per liter.
 
Wat was precies de opdracht?

Berichten: 6

Re: stockoplossing

De opdracht gaat als volgt:

Calibratiestandaarden maken

1. Maak een stockoplossing die 10,00 g/l aan glucose bevat

2. Maak vervolgens uit deze stockoplossing standaarden met de volgende glucoseconcentraties 1,00 g/l ; 2,00 g/l en 3,00 g/l

Berichten: 772

Re: stockoplossing

Dan is deze opdracht vrij eenvoudig: weeg 10 g glucose af, los dit op in wat water en leng aan tot een eindvolume van 1 liter.

Voor de verdunningen kun je nu bereken hoeveel ml stockoplosding dat je moet pippeteren. Dit bereken je met de formule:

c1.V1=c2.V2

Met c1 de concentratie van de stockoplossing. c2 is de concentratie van de verdunde oplossing. Nu kun je berekenen welk volume V1 van de stockoplossing dat je dient te pippeteren om de eerste verdunning te maken. Dit volume leng je aan met demiwater. Herhaal hetzelfde voor de andere verdunningen.

Berichten: 6

Re: stockoplossing

Hartstikke bedankt!

Ik denk dat ik er nu uit kan komen

Reageer