BOD

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

BOD

Hallo,
 
Ik heb hier in mijn boek een formule staan die de BOD (na 5 dagen) linkt aan de COD waarde in de veronderstelling dat alle COD biodegradeerbaar is, maar ik begrijp niet helemaal waar deze formule vandaan komt.
Ik heb een curve gezien die de BOD uitzet als functie van de tijd. Je vertrekt op dag 0 van een zekere COD waarde en die wordt gezien als externe voeding. De eerste twee dagen  groeien de microorganismen door de consumptie van zuurstof. Een deel van deze zuurstof wordt geconsumeerd en omgezet tot CO2 e.d. om energie te produceren. het andere deel van de zuurstof wordt omgezet voor de groei van extra biomassa. Vanaf dag 3 tot dag 5 zit men zogezegd in de fase van endogene respiratie. Dit houdt in dat de resterende zuurstof wordt gebruikt om de metabolismen te onderhouden, maar er wordt geen extra biomassa geproduceerd, de biomassa daalt zelfs omdat de organismen elkaar ook gaan "opeten".
 
Nu staat er deze formule=
 
BOD5 = [oxygen for growth 1-2 days] + [oxygen for respiration of biomass formed 3-4 days]
BOD5=  [COD x 0.5]  + [COD x 0.4 x 0.1 x 3.5]
BOD5 = 0.65 x COD
 
De tweede term in het rechterlid begrijp ik waar die vandaan komt, nl: de maximale cell yield is ongeveer 0.4 g cell drooggewicht per gram COD verwijderd.
Dus eerst zet men de COD om naar het drooggewicht equivalent = COD x0.4. Dit geeft hoeveel gram cellen er zijn bijgemaakt? Dan vermenigvuldigt men met 0.1 omdat in de endogene respiratie fase er gemiddeld 0.1 gram zuurstof verbruikt wordt per gram biomassa drooggewicht per dag. Nadien vermenigvuldigt men dit met 3.5 omdat dit het gemiddelde is tussen 3 en 4 dagen.
 
Nu kan iemand mij uitleggen waar die eerste factor in het rechterlid vandaan komt? En waarom in de tweede factor enkel [CODx0.4] vermenigvuldigd wordt met 0.1? Want je hebt toch ook je oorspronkelijke microorganismen nog die tijdens de endogene respiratie fase zuurstof verbruiken, en niet enkel je bijgevormde microorganismen, nl CODx0.4?
 
alvast bedankt

Reageer