Alkalisatie cacao

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Alkalisatie cacao

Beste gebruikers,
 
Zou er iemand zijn die mij een stapje vooruit zou kunnen helpen in het onderwerp 'alkalisatie van cacao'?
Ik ben van plan om hier rond te werken in mijn GIP. Welke (haalbaar voor een leerling uit 6e jaar middelbaar onderwijs) interessante onderzoeken kunnen hier zoal rond gevoerd worden? Kan ik zelf cacao alkaliseren?
 
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt,
 
Lucas 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Alkalisatie cacao

Hoi Lucas,
 
Ik heb geen idee wat een GIP is en wat precies gevraagd wordt. Echter weet ik wel een beetje over chocolade, cacao en aanverwante processen.
In het algemeen is cacao/chocolade een zeer complex product, ik denk dat er wel mogelijkheden zijn voor een uitdagend project.
 
Heb jij al gezocht waarom cacao gealkaliseerd wordt dmv. het proces Dutching?
 
als je dat weet dan kan je gaan kijken naar verschillende parameters en de invloeden die ze hebben (kijk ook naar indivuele bestanden van de cacao als bv. maalgroote, vetgehalte en als je dieper in de stof wilt ook naar de polyphenolen en endorfine precursers)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: Alkalisatie cacao

Bedankt voor je reactie ArcherBarry !
 
Ik werk rond de flavanolen (en dus polyfenolen) in cacaopoeder. Weet er iemand het exacte receptuur om een naturelle cacaopoeder te alkaliseren ?
 
Alvast bedankt,
Lucas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Alkalisatie cacao

Een exact recept zal je niet 1-2-3 kunnen vinden nog zal iemand die dat weet jouw snel vertellen. Dit soort gegevens zijn meestal bedrijfsgeheimen.
 
Het beste wat je kan doen is een mail sturen naar cacao producenten (Gerkens (Cargill) en ADM) met jouw project en vragen om monsters niet gealcaliseerd cacao poeder. Liefst een soort met relatief weinig vet en relatief veel vet. Jij kan dan zelf gaan spelen met pottas oplossingen om de poeders te alkaliseren.
 
Waarom geen cacao poeder uit de winkel, simpel je weet niet zeker of die wel of niet gealkaliseerd is en evt in welke intensiteit de alkalisatie heeft plaats gevonden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer