Zonsop(onder)gang in Nederland - Verschil in tijd ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 567

Zonsop(onder)gang in Nederland - Verschil in tijd ?

Ik vraag me af wat het verschil is in zonsopgang of zonsondergang, in Nederland, tussen bijvoorbeeld Enschede en Leiden ?
Je hebt daar denk ik wiskunde van de bol voor nodig om onder andere de omtrek van de aarde te weten op die breedtegraad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zonsop(onder)gang in Nederland - Verschil in tijd ?

Dat is niet echt nodig. Als je het niet op de seconde precies wil weten:

Enschede ligt op 6,87 graden oosterlengte en Leiden op 4,48.

In 24 uur draait de Aarde 360 graden, dus 1 graad per 4 minuten.

Verschil tussen beide steden is dus 6,87-4,48 maal 4 minuten is ongeveer 10 minuten.

Wil je het echt nauwkeurig weten, dan komt er veel meer bij kijken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zonsop(onder)gang in Nederland - Verschil in tijd ?

Ook de breedtegraad doet er toe. Die speelt het sterkst mee als de zon boven het andere halfrond staat, in de winter dus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zonsop(onder)gang in Nederland - Verschil in tijd ?

Leiden en Enschede verschillen maar 4 boogminuten noorderbreedte, dat is in een kladberekening te verwaarlozen.
 
Maar bereken je het voor bijvoorbeeld Groningen en Middelburg, dan maakt de noorderbreedte en de tijd van het jaar inderdaad flink uit. Zonsondergang is voor Groningen en Middelburg op 21 juni bijvoorbeeld vrijwel tegelijk (de zon gaat in het noordwesten onder, dus de terminator raakt beide steden tegelijk), terwijl er tussen de opkomst ruim 20 minuten zit.
Op 21 december komt de zon in Groningen en Middelburg bijna tegelijk op (zon komt op in het zuidoosten, terminator min of meer op de lijn tussen de steden), terwijl er tussen de ondergang ruim 20 minuten zit.
 
Op 21 maart en 21 september zit er tussen zonsopkomst en -ondergang bij Groningen en Middelburg natuurlijk vrijwel dezelfde tijd (ruwweg 12,5 minuten).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zonsop(onder)gang in Nederland - Verschil in tijd ?

Precies. Ik heb indertijd voor een bedrijf gewerkt waar we gebruik maakten van astronomische klokken. Als je zo'n klok bestelde moest je altijd opgeven op welke breedtegraad je zat. Dat bepaalde de datumcurve.

Reageer