[scheikunde] Practicum voedingsstoffen aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Practicum voedingsstoffen aantonen

Hallo,
 
Ik moet naar aanleiding van een onderzoek bespreken waarom er veel of weinig energie in marshmallows aanwezig is ( 1380 KJ per 100 gram).
Ik heb echter geen idee of dit veel of weinig energie is en hoe ik dit kan bespreken in mijn verslag. 
Ik hoop echt dat iemand mij zou kunnen helpen. 

Alvast bedankt,
 
Groetjes,
student
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practicum voedingsstoffen aantonen

Vergelijk het eens met hoeveel energie het kost om 1 kg water op te warmen (hint: soortelijke warme).

Berichten: 11

Re: Practicum voedingsstoffen aantonen

Om  1 kg water op te warmen heb je 4,18 * 10^3 J nodig. In 100 gram leverpastei zit 1328 KJ, dus mijn gevoel zegt dat er in leverpastei relatief gezien veel energie zit. 

Maar hoe kan ik nu bespreken dat dit logisch is?

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Practicum voedingsstoffen aantonen

Een kleine verbetering.
 
de cp van water is 4,18kJ/kg.K --> dus hoe warmer het water moet worden hoe meer energie er nodig is.
 
 
Hoeveel energie wordt er aangeraden om dagelijks te consumeren (voor volwassenen, hou rekening met verschillen tussen mannen en vrouwen en de gemeten schaal)?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Practicum voedingsstoffen aantonen

Om  1 kg water op te warmen heb je 4,18 * 10^3 J nodig. In 100 gram leverpastei zit 1328 KJ, dus mijn gevoel zegt dat er in leverpastei relatief gezien veel energie zit. 
Maar hoe kan ik nu bespreken dat dit logisch is?
Wat je dus duidelijk over het hoofd ziet, is dat je met deze energie het water maar 1oC omhoog brengt....

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 11

Re: Practicum voedingsstoffen aantonen

ArcherBarry schreef: Een kleine verbetering.
 
de cp van water is 4,18kJ/kg.K --> dus hoe warmer het water moet worden hoe meer energie er nodig is.
 
 
Hoeveel energie wordt er aangeraden om dagelijks te consumeren (voor volwassenen, hou rekening met verschillen tussen mannen en vrouwen en de gemeten schaal)?
 
Een vrouw heeft per dag gemiddeld 2.000 calorieën (kcal) nodig. Voor de man is dat gemiddeld 2.500 kcal per dag
maar dit zegt mij nog steeds niets. 
Wdeb schreef: Wat je dus duidelijk over het hoofd ziet, is dat je met deze energie het water maar 1oC omhoog brengt....

Wdeb
Oke dus hieruit kan ik concluderen dat er weinig energie in marshmallows zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Practicum voedingsstoffen aantonen

Maar, je wilt dus nu kJ vergelijken met kcal. Reken dan eerst om naar gelijke eenheden, anders is het een beetje raar vergelijken.

En reken dan bijvoorbeeld eens uit hoeveel marsmallows een persoon moet eten om aan zijn dagelijkse behoefte energie te komen. En vergelijk dit bijvoorbeeld eens met andere etenswaren. Misschien heb je dan een leuk referentiekader.

Ik ben benieuwd waar je op uit komt.

Wdeb
PS. De aardigheid bij dit soort vragen is dat het om de methodiek gaat en niet zo om het antwoord. Want jij mag zelf beslissen op basis van gevonden gegevens of je het "veel" of "weinig" vindt. Mits je het maar correct onderbouwt.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 11

Re: Practicum voedingsstoffen aantonen

Wdeb schreef: Maar, je wilt dus nu kJ vergelijken met kcal. Reken dan eerst om naar gelijke eenheden, anders is het een beetje raar vergelijken.

En reken dan bijvoorbeeld eens uit hoeveel marsmallows een persoon moet eten om aan zijn dagelijkse behoefte energie te komen. En vergelijk dit bijvoorbeeld eens met andere etenswaren. Misschien heb je dan een leuk referentiekader.

Ik ben benieuwd waar je op uit komt.

Wdeb

PS. De aardigheid bij dit soort vragen is dat het om de methodiek gaat en niet zo om het antwoord. Want jij mag zelf beslissen op basis van gevonden gegevens of je het "veel" of "weinig" vindt. Mits je het maar correct onderbouwt.
 
Volgens voedingscentrum.nl bedraagt de ADH voor een vrouw 2000 kcal per dag.
1 kCal = 4,1876 kJ dus 2000 kcal is gelijk aan 8375,2 J.

Marshmallows bevatten een energiewaarde van 1380 KJ per 100 gram. Om aan de ADH te voldoen, zou je 8375,2/1380 x 100 =  606,9  gram moeten eten. Dit is erg veel, want in 1 doos zit 125 gram marshmallows. Dat betekent dat je 606,9/125 = 5 dozen marshmallows moet eten. Als je dit vergelijkt me een voedingsmiddel dat dagelijks veel wordt gegeten, zoals bijvoorbeeld rijst, dan zou je 562,5  gram rijst moeten eten om aan de dagelijkse behoefte te voldoen. Rijst bevat namelijk 1489 KJ per 100 gram.  Er zit daarom weinig energie in marshmallows.  

Klopt dit zo??

Reageer