[scheikunde] Zuurconstanten van het aminozuur glycine bepalen d.m.v. titratiecurve

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

Zuurconstanten van het aminozuur glycine bepalen d.m.v. titratiecurve

 
Hoi!
 
Tijdens het bestuderen van scheikunde ben ik tegen een opgave aangelopen waarvan ik vast ben gelopen. Ik zou heel dankbaar zijn als jullie me hierbij verder kunnen helpen!  
Het gaat om het bepalen van de zuurconstanten van het aminozuur glycine met behulp van een titratiecurve.
*Allereerst moesten we 1,0 mmol glycine afwegen.
*daarna 20mL 0,10 M zoutzuur toevoegen (om het aan te zuren lijkt me)
*Daarna in een bekerglas van 250 mL voldoende water toevoegen om het aminozuur goed op te laten lossen en daarbij het oplossen vergemakkelijken met een magneetroerder.
*Daarna hebben we een buret met Natronloog (0,10M) gevuld en met 5ml/minuut laten druppelen in de bekerglas met het aminozuur(Glycine); water en het zoutzuur.
 
In de bijlage staat de bijbehordene titratiecurve.
Nu was de vraag om de zuurconstante van Glycine met behulp van de titratiecurven te bepalen.
 
Hoe moet ik aan dit vraagstuk beginnen en waar moet ik uit de grafiek gegevens aflezen om de zuurconstante te berekenen?
We beginnen (lijkt me) met NH3+-CH2-COOH dat dus aangezuurd is. Hierbij voegen we Natronloog (waarbij alleen de OH-) er toedoet. 
De volgende reactie lijkt me dan ook:
NH3+-CH2-COOH + OH- --> NH3+-CH2-COO- + H2O
 
Is de Kz dan bij het afgeven van de 1e H (het is een tweewaardig zuur): 
 
Kz= [NH3+-CH2-COO-] / [NH3+-CH2-COOH] * [OH-] ?
 
Is dit correct of wat doe ik fout?
 
Groetjes en alvast bedankt!
Bijlagen
Titratiecurve Glycine.docx
(20.43 KiB) 105 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuurconstanten van het aminozuur glycine bepalen d.m.v. titratiecurve

Je gaat uit van 1,0 mmol glycine en voegt toe 2,0 mmol HCl.
 
Je krijgt dan 1,0 mmol NH3+CH2COOH en je houdt 1,0 mmol HCl over.
 
Die overmaat zuur blijkt niet uit de titratiekromme. Typfout?
 
Wat is verder de evenwichtsvoorwaarde voor een oplossing van NH3+CH2COOH in water?
Dus Kz1 = ......

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Zuurconstanten van het aminozuur glycine bepalen d.m.v. titratiecurve

Ja, of er is begonnen met het natriumzout van glycine??

Maar volgens mij is toch wel te zien dat er een overmaatje zoutzuur was....ik vermoed ook dat het druppelen eerst is ingesteld op 5 mL per minuut en daarna de meting gestart.

En ja, inderdaad is je eigen opgestelde evenwichtsvoorwaarde helemaal onjuist (want die hoort niet bij een evenwicht, maar een aflopende reactie). Dus die vergeten en Margriet haar weg volgen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer