Lab apparatuur en benodigdheden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Lab apparatuur en benodigdheden

Hallo wetenschappers,
 
Ik zou graag een eigen werkplaats/lab willen maken waar ik gewoon de basis apparatuur en benodigdheden heb zoals regeerbuisjes, weegschaal etc.
 
Wat heb ik nodig en wat gaat mij dat ongeveer kosten (zonder verbruiksproducten zoals gas enz.)?
 
Groeten, Joost
 
 
 
 
 
Sorry als dit onderwerp misschien in het verkeerde onderwerp staat, ben heel erg nieuw op het forum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Lab apparatuur en benodigdheden

Wat je nodig hebt en wat het kostenplaatje daarvan is, is erg afhankelijk van wat je wil doen. Daarnaast moet je ook aan je veiligheid denken. Voor sommige experimenten is het niet genoeg om over de producten te beschikken, maar wil je ook een afzuiginstallatie hebben.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Re: Lab apparatuur en benodigdheden

Kravitz schreef: Wat je nodig hebt en wat het kostenplaatje daarvan is, is erg afhankelijk van wat je wil doen. Daarnaast moet je ook aan je veiligheid denken. Voor sommige experimenten is het niet genoeg om over de producten te beschikken, maar wil je ook een afzuiginstallatie hebben.
 
Hallo,
 
Wat ik van plan ben, een oude schuur van ongeveer 5 bij 4 meter een ruimte van maken om mijn proefjes uit te voeren, gewoon leuke proefjes om wat meer over scheikunde te weten te komen, hierbij geen afzuigsysteem nodig of speciale systemen, gewoon de basis (dingen zoals reageerbuisjes, lab-bestek, weegschaal). Ik hoop dat jullie hier iets meer mee kunnen.
 
Groeten, Joost

Berichten: 391

Re: Lab apparatuur en benodigdheden

Zoals eerder gezegd, een en ander hangt af van wat je wil gaan doen en wat voor apparatuur je wil.
 
Kijk eens op marktplaats bijvoorbeeld.
Daar worden wel spullen aangeboden die je zou willen hebben.
Krijg je ook een idee wat het je gaat kosten.
Wij kunnen hier niet inschatten wat voor jou duur of goedkoop is.
 
Dan wat anders: ben jij al in staat de risico's van je proefjes in te schatten??

Re: Lab apparatuur en benodigdheden

Hallo Gravimetrus,
 
Ik zal zeker gaan kijken op marktplaats (nadat ik dit geschreven heb).
Risico's inschatten kan ik redelijk, ik ben tot nu toe van plan alleen proefjes te herhalen van internet (die vaker bewezen zijn) en uit boeken.
Heel erg bedankt voor je reactie.
 
Groeten, Joost

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Lab apparatuur en benodigdheden

Proefjes herhalen van internet kan ook risco's inhouden, zeker als niet alle informatie aanwezig is.
 
Even een extreem voorbeeld. Het maken en gebruiken van buskruit is snel te vinden, werkzaamheid is vaak genoeg bewezen, informatie is veel te vinden in boeken en op internet, maar dit alles betekend niet dat het maken van buskruit en werkje is met laag risico.
 
Wat ik wil zeggen, voordat je een proef doet maak zeker dat alle risico's te ondervangen zijn. Goede ventilatie en afzuiging, brandbeveiliging, neutralisatie mogelijkheden, opvang/lekbakken, (alarm) systeem om hulp in te roepen als je alleen in de shuur bezig bent, etc zijn in mijn ogen vereisten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Lab apparatuur en benodigdheden

Snap ik ja, maar zal ook (nog?) niet gaan werken met risicovolle stoffen en stoffen die onverwachte reacties kunnen hebben, denk dat ik gewoon eerst met de basis begin. 
Bedankt voor het advies!
 
Groeten, Joost

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Lab apparatuur en benodigdheden

jiji32112 schreef: Risico's inschatten kan ik redelijk,
 
Famous last words...
 
ik ben tot nu toe van plan alleen proefjes te herhalen van internet (die vaker bewezen zijn) en uit boeken.
 
Proefjes "van internet" zijn ook vaker bewezen onjuist. Er staat zeker een hoop leuks en nuttigs, maar er staat ook een hoop onzin tussen, en erger nog, lieden die zonder het in de gaten te hebben hele grote risico's lopen.
 
Maar laten we het wat concreter maken: Kun je een voorbeeld geven van een experiment dat je in gedachten hebt? Iets wat je al hebt gevonden? Dan kan er ook een uitspraak gedaan worden wat voor voorzorgsmaatregelen je nodig hebt, en wat je materialen zouden kunnen gaan kosten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Lab apparatuur en benodigdheden

http://www.experimenten.nl/chemische_tuin.html
 
Die heb ik altijd willen doen eigenlijk, en deze op die site staan ook de veiligheidsmaatregelen die je moet nemen, lijkt mij redelijk veilig. Maar ik ben nieuw en beginnersgeluk bestaat denk ik niet in de scheikunde wereld ;).
 
Groeten, Joost

Reageer