Springen naar inhoud

Majorana deeltje

• Log in om te kunnen reageren

Gerardus

Gerardus

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2014 - 20:39

In de wetenschaps bijlage van het NRC (4-10) staat een artikel over het Majorana deeltje dat opnieuw is aangetoond, nu in Princeton.
Zoals ik het begrepen heb ( en ik ben een leek) hebben ze een rijtje ijzeratomen gecreëerd waarin ze een klein stroompje, in de vorm van een aantal elektronen en een gat, hebben opgewekt. Het gat zou dan altijd aan een van de uiteinden zitten. Wegens de quantumeigenschappen bevindt het gat zich aan beide uiteinden tegelijk. Er zit op de uiteinden iets dat tegelijk elektron en gat is; een deeltje dat tegelijk zijn eigen antideeltje is; een Majorana. Tot zover kan ik het volgen, maar bij het artikel staat een afbeelding van de situatie, gemaakt door een scanning tunneling microscoop. Is dat geen meting? En zou dan de superpositie van toestanden die zich aan de uiteinden bevindt niet 'instorten'? De zogenaamde ' wave-function-collapse'. En zou het Majorana deeltje dan dus niet verdwijnen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2014 - 20:45

Ik heb het plaatje niet gezien, maar ik denk dat ik ongeveer weet hoe het uitziet. Dat STM plaatje is inderdaad een meting. Op dat moment wordt er dan ook geen Majorana deeltje in de opstelling gemeten. Het laat echter zien hoe de experimentele opstelling er op atoomniveau uitziet. De meting aan het Majorana deeltje gebeurt vervolgens met hetzelfde device, maar met andere aansluitingen en metingen.

Gerardus

Gerardus

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2014 - 20:51

Maar als het Majorana deeltje in feite een superpositie is van quantumtoestanden dan kan je het toch niet meten? Op wat voor manier dan ook, of is er wel een achterdeurtjes om te kijken of de spreekwoordelijke kat dood of levend is.

Gerardus

Gerardus

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2014 - 21:00

Volgens mij heb ik een denkfout gemaakt in mijn vorige post, het interferentiepatroon dat ontstaat bij herhaling van het twee spleten experiment met losse elektronen is in feite ook een meting aan een superpositie van toestanden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures