laser diode uit computer maken tot laserpen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

laser diode uit computer maken tot laserpen

Hee allemaal,

Ik had op internet gevonden hoe je een brandende laser kan maken uit een laserdiode die afkomstig is uit een oud computer. Nou kom ik helaas niet verder dan de laser eruit halen. Hoe maak ik deze nou tot werkende laser?

Grsil
Ik dus nu alleen het hele kleine lasertje
Ik dus nu alleen het hele kleine lasertje

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: laser diode uit computer maken tot laserpen

Komt het uit een cd-lezer, dvd-lezer of een blu-ray?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: laser diode uit computer maken tot laserpen

DVD writer waarschijnlijk. Daarin zit afhankelijk van het typ een behoorlijk krachtige laseriode (pakweg 200 mW). Geplaatst in een module en voorzien van een lens kun je daar een aardige laserpointer van maken.

Tenzij je exact weet waar je mee bezig bent zou ik dit echter niet aanraden. 200 mW lijkt niet zoveel, maar het is voldoende om permanente oogscahde te veroorzaken voordat je je ogen kunt sluiten als je er in kijkt (of iemand anders mee bestraalt).

Mogelijk nog gevaarlijker is de infrarode laser die gebruikt wordt om cd's mee te branden. Het licht daarvan is nauwelijks zichtbaar (dieprode gloed) maar heeft een vermogen vergelijkbaar met dat van de dvd writer en evenveel schadelijke effecten, terwijl het ding helemaal niet fel lijkt als je er recht in zou kijken (niet doen dus!)
Victory through technology

Berichten: 2

Re: laser diode uit computer maken tot laserpen

Het is cd en dvd

Berichten: 12.262

Re: laser diode uit computer maken tot laserpen

Dat is meestal zo - er zit een aparte laser in voor de dvd (650 nm, goed zichtbaar rood) en voor de cd (780 nm, nauwelijks zichtbaar rood).
Victory through technology

Reageer