[scheikunde] empirische formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

empirische formule

De volgende vraag staat in mijn oefeningencursus:
 
Een koolwaterstof wordt verbrand in een zuurstofrijke omgeving. Er wordt 0.4732 g CO2 en 0.1936 g H2O gevormd. Bepaal de empirische formule van het koolwaterstof.
 
De verbrandingsreactie ziet er dan volgens mij als volgt uit: CxHy + O2 -> CO2 + H2O
 
Nu kan men het aantal mol CO2 en H2O berekenen, maar dan zit ik vast. Kan iemand me helpen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: empirische formule

Kun je iets vertellen over de verhouding van die aantallen mol? En nog mooier, zou je daarvoor eerst het gevonden aantal mol water kunnen omrekenen naar een aantal mol H (niet H2 maar echt H)?

Berichten: 28

Re: empirische formule

Fuzzwood schreef: Kun je iets vertellen over de verhouding van die aantallen mol? En nog mooier, zou je daarvoor eerst het gevonden aantal mol water kunnen omrekenen naar een aantal mol H (niet H2 maar echt H)?
 
Ik denk dat de oplossing CH2is. Ik kom uit dat het aantal mol CO2gelijk is aan 0.0107 en dan mag je blijkbaar stellen dat het aantal mol C in CO2 ook 0.0107 is. Ik snap echter niet goed waarom dit zomaar mag.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: empirische formule

Daar kom je dan inderdaad op uit, op die CH2.
 
Jouw vervolgvraag komt hierop neer. Als ik 20 moleculen CO2 heb, en ik haal die uit elkaar in C en O, dan eindig ik met 20 atomen C en 40 atomen O. Als ik 20 miljard moleculen CO2 heb, gaat dezelfde vlieger op, en dit geldt ook voor 6.02*1023 moleculen (waarom pak ik ineens dat gekke getal?).

Berichten: 28

Re: empirische formule

Fuzzwood schreef: Daar kom je dan inderdaad op uit, op die CH2.
 
Jouw vervolgvraag komt hierop neer. Als ik 20 moleculen CO2 heb, en ik haal die uit elkaar in C en O, dan eindig ik met 20 atomen C en 40 atomen O. Als ik 20 miljard moleculen CO2 heb, gaat dezelfde vlieger op, en dit geldt ook voor 6.02*1023 moleculen (waarom pak ik ineens dat gekke getal?).
 
Ja dat snap ik, dat is het getal van Avogadro. En verder?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: empirische formule

Was er verder nog iets gegeven zoals bv. molmassa?

Berichten: 28

Re: empirische formule

Margriet schreef: Was er verder nog iets gegeven zoals bv. molmassa of aantal g van de stof die is verbrand?
 
nee daar is niks over gegeven. Maar ik snap de oefening nu wel hoor, het enige dat ik niet snap is waarom dat je het aantal mol CO2(gelijk aan 0.0107) mag gelijk stellen aan het aantal mol C in CO2 . Ik snap echter niet goed waarom dit zomaar mag.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: empirische formule

Omdat elk deeltje CO2 een C atoom bevat. Heb je dus 0.0107 mol aan CO2 moleculen (dus 0.0107 * 6.02*1023CO2 moleculen), dan zitten daar in totaal 0.0107 * 6.02*1023C atomen in.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: empirische formule

Begrijp je dit wel? Je verbrandt koolstof:
 
1 mol C + 1 mol O2 → ....... mol CO2
 
Later over de formule van de stof, want die kan geen CH2  zijn, die stof bestaat niet.
Het kan wel zijn (CH2)n . En om n te bepalen heb je de molmassa nodig. Niet de massa zoals ik per abuis vermeldde.

Berichten: 28

Re: empirische formule

Margriet schreef: Begrijp je dit wel? Je verbrandt koolstof:
 
1 mol C + 1 mol O2 → ....... mol CO2
 
Later over de formule van de stof, want die kan geen CH2  zijn, die stof bestaat niet.
Het kan wel zijn (CH2)n . En om n te bepalen heb je de molmassa nodig. Niet de massa zoals ik per abuis vermeldde.
 
ja dat snap ik allemaal wel daarom gaat het ook om de minimale formule en niet om de werkelijke formule daarvoor heb je inderdaad de molmassa van de stof die verbrand wordt nodig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: empirische formule

Maar dan moet toch ook duidelijk zijn dat:
 
0,0107 mol C + 0,0107 mol O2 → 0,0107 mol CO2
 
En je kunt de pijl natuurlijk omdraaien.

Berichten: 28

Re: empirische formule

Margriet schreef: Maar dan moet toch ook duidelijk zijn dat:
 
0,0107 mol C + 0,0107 mol O2 → 0,0107 mol CO2
 
En je kunt de pijl natuurlijk omdraaien.
 
Zo moet je het dus zien! Bedankt!

Berichten: 1

Re: empirische formule

Ik heb in mijn cursus dezelfde oefening, maar snap het toch niet helemaal...
Ik snap dat het aantal mol C ook 0,0107 is, maar hoe kom je dan uiteindelijk tot die CH2?
 
edit: heb nu zelf al gevonden hoe ik er aan geraak, maar ik snap nu niet helemaal hoe ik aan de hoeveelheid mol H kom, deze is 0,0214 denk ik, het dubbele dus van 0,0107. Ik zou juist denken dat je de helft van 0,0107 moet nemen omdat je 2 H atomen hebt in H2O... Waarom is dit zo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: empirische formule

Er wordt 0,4732 g CO2 .................
 
hoeveel mol C was er dus aanwezig?
 
en 0,1936 g H2O gevormd.
 
en hoeveel mol H? 
 
Beide hoeveelheden waren afkomstig uit een koolwaterstof CxHy ,
met dus de C:H verhouding  x:y 
hoe groot is die verhouding dus? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer