Springen naar inhoud

etymologie semibreve (UK)

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2014 - 19:53

Dag allen,

kan iemand mij uitleggen waarom het Britse woord voor een hele noot 'semibreve' is, wat van het Latijn komt: semi-half, brevis-kort? Ik snap de logica erachter niet.

bvd:)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2014 - 07:31

Komt vanuit de Renaissance waar polyfone muziek langdurig noten aanhielden en de 'normale' notitie was in minims (ofwel halve noten, wat vandaag de dag eigenlijk de duur heeft van kwartnoten). Mede vanwege het feit dat er toen nog niet zoiets bestond als tempi (allegro, moderato, vivace etc.). Dus een noot had toentertijd eigenlijk geen vaste duur (één van de redenen waarom soms exact hetzelfde stuk soms 2 keer zo lang duurde). Dat was puur aan interpretatie onderhevig van de zangers.

Omdat noten notoir lang werden aangehouden (4 maten is geen uitzondering, met name de sopraan eindigde vaak al 2 tot 4 maten voor de slotharmonie met de tonica die dus zolang werd aangehouden), zodat de andere registers (meestal alt, tenor, bariton/bas) zich naar de tonica konden zingen middels cadensen (karakteristiek voor die tijd: tonica - leidtoon ofwel M7 - tonica.

Derhalve was een noot over 1 maat een brevis (dat was al relatief kort in die zeitgeist), 2 'halve noten' in 1 maat een semibrevis en 4 'kwartnoten' in één maat een minim. 

Nota bene: dit wijkt dus sterk af van de hedendaagse notitie waarbij we alles qua duur hebben gehalveerd. 

Kijk maar naar de notitie van het beroemde stuk Sicut Cervus van da Palestrina. In maat 2 zie je al vanuit het perspectief van hedendaagse notitie 2 HELE noten in 1 maat. Dat zou heden niet kunnen natuurlijk. 

Op het einde zie je dus wat ik al eerder zei. De sopraan zingt 4 volledige maten de tonica. 

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2014 - 18:12

Wow, bedankt!

Kijk maar naar de notitie van het beroemde stuk Sicut Cervus van da Palestrina. In maat 2 zie je al vanuit het perspectief van hedendaagse notitie 2 HELE noten in 1 maat. Dat zou heden niet kunnen natuurlijk. 

Met bepaalde maatsoorten zou je het wel voor elkaar kunnen krijgen, en ze komen voor:

http://en.wikipedia....time_signatures

bijv.:

8kwartsmaat.png

En volgens mij had de maatsoort voor Sicut Cervus 2/4 moeten zijn, i.p.v. 2/2, dan was het vanuit een hedendaags perspectief muzikaal-technisch correct geweest.

Veranderd door Shadow, 09 oktober 2014 - 18:31

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2014 - 06:38

Neen, bij een 2/4 maat passen er maar 2 kwartnoten in de maat. Laat staan dat er voor ons 2 halve of hele noten in zouden passen zoals da Palestrina noteert.

Toentertijd betekende dat allemaal niet zoveel: nootduur. Want er stond geen tempo aangegeven.

Anywho...daar komt het dus vandaan, ongeacht welke maatsoort het beter had kunnen zijn of welke noten wij heden zouden noteren,

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2014 - 07:59

Oh, ik bedoelde 4/2 i.p.v. 2/4, maar het maakt niet zo veel uit, het is maar notatie xD mijn vraag is iig beantwoord, thx

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2014 - 19:26

Precies, 4/2 zou inderdaad wel de goede maatsoort zijn om Sicut Cervus anno 2014 in te noteren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures