[scheikunde] glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

hoi,
 
wie weet welke producten er ontstaan als glyceryltriacetaat gekookt wordt met natroloog?
Ik weet allen de formules. C9H14O6 en  NaOH
 
 
en hoeveel verschillende esters kunnen ontstaan als glycerol een tijdje met azijnzuur ( en een beetje geconcentreerd zwavelzuur) verwarmd wordt?
formule azijnzuur is C2H4O2
formule glycerol C3H8O3
formule zwavelzuur is H2SO4
 
 
Thnx

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

Weet jij welke reacties er hier optreden? Als je eerste antwoord 'nee' is, raad ik even aan te zoeken op esters.

Berichten: 228

Re: glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

Fuzzwood schreef: Weet jij welke reacties er hier optreden? Als je eerste antwoord 'nee' is, raad ik even aan te zoeken op esters.
dit heb ik gevonden:
 
Een <b>ester</b> is een organische verbinding die ontstaat door reactie van een zuur met een alcohol of sacharide en vormt een klasse van organische verbindingen.
 
Glycerol wordt doorgaans bereid door hydrolyse
 
Als glycerol reageert met azijnzuur, ontstaat een ester. Afhankelijk van het aantal OH groepen dat reageert, spreekt met van een mono-, di- en tri-esters.

Geef de structuurformules van de drie verschillende dizure esters van glycerol die kunnen ontstaan.
 
dus dit betekent dat er 3 verschillende  dizure esters ontstaan?

 

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

G.E schreef: Als glycerol reageert met azijnzuur, ontstaat een ester. Afhankelijk van het aantal OH groepen dat reageert, spreekt met van een mono-, di- en tri-esters.
Geef de structuurformules van de drie verschillende dizure esters van glycerol die kunnen ontstaan.
 
dus dit betekent dat er 3 verschillende  dizure esters ontstaan?

 
Teken die reacties eens uit, wat zie je?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 228

Re: glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

Kravitz schreef: Teken die reacties eens uit, wat zie je?
zie bijlage
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (78.89 KiB) 585 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

Nu heb je twee alcoholen met elkaar laten reageren... 
 
Glycerol ziet er zo uit:
 
Afbeelding
 
en azijnzuur is een zuur, dus dat heeft een carboxylgroep als functionele groep.
 
Afbeelding
Heb je in de lessen al gezien hoe een zuur (R-COOH) en een alcohol (R-OH) met elkaar reageren?
R1-COOH + R2-OH ...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 228

Re: glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

Kravitz schreef: Nu heb je twee alcoholen met elkaar laten reageren... 
 
Glycerol ziet er zo uit:
 
Afbeelding
 
en azijnzuur is een zuur, dus dat heeft een carboxylgroep als functionele groep.
 
Afbeelding
Heb je in de lessen al gezien hoe een zuur (R-COOH) en een alcohol (R-OH) met elkaar reageren?
R1-COOH + R2-OH ...
dan wordt een ester gevormd, nee ik ben thuisstudie aan het volgen en daarbij krijg ik weinig info en moet ik zelf veel uitzoeken .
deze esters worden gevormd , samen vijf. (heb ik op internet gevonden)
          glycerylmonoacetaat (1- en 2-)
           glyceryldiacetaat (1,2- en 1,3-)
            glyceryltriacetaat.
 
Glycerol en natriumacetaat  worden dan gevormd als glyceryltriacetaat gekookt wordt met natronloog.
 
Momenteel ben ik nu met andere onderwerp bezig, zal er later meer in gaan verdiepen .
 
Thankss voor je hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

Dat klopt allemaal.
 
Graag gedaan en veel succes verder!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 228

Re: glyceryltriacetaat gekookt met natroloog en esters

Kravitz schreef: Dat klopt allemaal.
 
Graag gedaan en veel succes verder!
thankss succes heb ik zeker nodig hierin...

Reageer