geneeskunde studeren

Reageer
Berichten: 228

geneeskunde studeren

Hallo iedereen,
 
Mijn droombaan is om dokter te worden, maar helaas ben ik niet in NL geboren ( en kom ik uit een oorlogsland waar meiden niet naar school mochten gaan, ben nu 12 jaar in NL) en begon daarom op het VMBO.
Na het VMBO-tl heb ik de opleiding tot doktersassistente behaald in 3 jaar en vorige jaar heb ik mij P behaald van de opleiding Life Science en Chemie.
Nu moet ik vier vakken op het VWO (Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie) gaan halen om geneeskunde te studeren. Wiskunde A heb ik al behaald en momenteel ben ik bezig met de andere vakken.
 
Mijn planning was om aankomend schooljaar mee  te doen met de loting, maar loting is afgeschaft en er is nu alleen decentrale selectie. Probleem ik dat ik voor 15 januari 2015 alle vakken moet hebben behaald om mee te mogen doen. Ik ben nu een maand begonnen met thuisstudie en helaas red ik het niet om daaraan te voldoen.
 
Pas schooljaar 2016/2017 zou ik weer mee kunnen doen. :(
 
Nu ben ik kijken welke opleiding ik zou kunnen volgen aankomend schooljaar. Twijfel over Psychologie op uni of farmaceutische wetenschappen (hiervoor moet ik alleen scheikunde en natuurkunde op VWO halen).  Verder heb ik ook naar andere gezondheidsopleiding gekeken, maar daarvoor moet ik naast deze vier vakken ook Engels op het VWO halen ( en dit kost ook weer geld om deze ook nog te gaan volgen en Engels is niet mijn beste vak).
 
Het liefst wil ik dokter worden en ander banen spreken me niet.
 
Ik hoop dat jullie tips en advies voor me hebben en welke opleiding ik het beste kan volgen aankomend schooljaar.
 
Bedankt alvast.
 
 
Mvg,
 
G.E

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: geneeskunde studeren

Gezondheidswetenschappen?
Biomedische technologie?
Bewegingswetenschappen?
Technische geneeskunde?
 
Weet niet wat je allemaal qua opties al hebt bekeken?
 
Klinkt gek, maar aan farmacie studeren heb je niet zoveel tijdens je studie geneeskunde. Als je medicijnen zélf heel interessant vindt is dat natuurlijk wel een goede tussenoplossing. 
 
Zelf heb ik ook een jaar psychologie gedaan voor mijn opleiding geneeskunde. Toch wel veel geleerd qua gespreksvaardigheden. In de praktijk heb je daar nog meer aan dan farmacie. 
 
Daarnaast is farmacie héél zwaar. Psychologie kent ook veel verplichte onderdelen, maar is qua werkdruk veel minder zwaar dan farmacie. 
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 228

Re: geneeskunde studeren

anusthesist schreef: Gezondheidswetenschappen?
Biomedische technologie?
Bewegingswetenschappen?
Technische geneeskunde?
 
Weet niet wat je allemaal qua opties al hebt bekeken?
 
Klinkt gek, maar aan farmacie studeren heb je niet zoveel tijdens je studie geneeskunde. Als je medicijnen zélf heel interessant vindt is dat natuurlijk wel een goede tussenoplossing. 
 
Zelf heb ik ook een jaar psychologie gedaan voor mijn opleiding geneeskunde. Toch wel veel geleerd qua gespreksvaardigheden. In de praktijk heb je daar nog meer aan dan farmacie. 
 
Daarnaast is farmacie héél zwaar. Psychologie kent ook veel verplichte onderdelen, maar is qua werkdruk veel minder zwaar dan farmacie. 
De genoemde opleidingen heb ik allemaal bekeken, maar voor sommige moet je dus naast deze vier vakken op VWO ook Engels op het VWO hebben en bij sommige van deze opleiding moet je Wiskunde B hebben en ik heb Wiskunde A behaald.
 
Oke, maar ik denk dat geneeskunde moeilijker is dan farmacie en dacht daarom dat farmacie een optie kon zijn.
Psychologie lijkt me best leuk, alleen is dit ook een lotingstudie en omdat het zo populair is heb je ook weinig werk hierin (heb ik begrepen), want al kan ik geneeskunde niet studeren moet ik psychologie wel afmaken.
 
Weet jij misschien hoe het dan zit met studiefinanciering ? Stel ik doe volgend jaar psychologie, dan heb ik 2 jaar aan studiefinanciering verloren ( 1 jaar op HBO en 1 jaar psychologie) hoeveel jaar heb ik dan nog recht op studiefinanciering bij geneeskunde?
Kan ook DUO bellen hierover, maar dacht miss weet jij het :)
 
Thanks

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: geneeskunde studeren

Farmacie is zelfs zwaarder dan geneeskunde. Ik ken een aantal personen die dat hebben gestudeerd en die vonden dat echt geen pretje. De studie was wel leuk, maar geen pretje in de zin van erg weinig vrije tijd. Dat heb je bij geneeskunde toch meer.
 
En ik hoor wel vaker van mensen: 'zo zo, geneeskunde lijkt me echt heel zwaar'. Nee, dat is het helemaal niet, maar het kan ook een selection bias zijn dat mensen die gemotiveerd zijn en het leuk vinden, het ook niet als zo zwaar ervaren.
 
Ik had in mijn tijd (2002 - 2009, jaartje langer over gedaan vanwege veel reizen, matige doorstroom naar mijn coschappen en wat uitloop met wetenschappelijke stage) 8 jaar stufi en moest binnen 10 jaar met mijn studie klaar zijn (anders werd stufi + OV omgezet in een lening), maar dat kan best al veranderd zijn hoor. Volg dat als alumnus niet zo meer. Vraag het voor de zekerheid even na bij DUO, of misschien weet iemand anders het die momenteel geneeskunde studeert.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 228

Re: geneeskunde studeren

anusthesist schreef: Farmacie is zelfs zwaarder dan geneeskunde. Ik ken een aantal personen die dat hebben gestudeerd en die vonden dat echt geen pretje. De studie was wel leuk, maar geen pretje in de zin van erg weinig vrije tijd. Dat heb je bij geneeskunde toch meer.
 
En ik hoor wel vaker van mensen: 'zo zo, geneeskunde lijkt me echt heel zwaar'. Nee, dat is het helemaal niet, maar het kan ook een selection bias zijn dat mensen die gemotiveerd zijn en het leuk vinden, het ook niet als zo zwaar ervaren.
 
Ik had in mijn tijd (2002 - 2009, jaartje langer over gedaan vanwege veel reizen, matige doorstroom naar mijn coschappen en wat uitloop met wetenschappelijke stage) 8 jaar stufi en moest binnen 10 jaar met mijn studie klaar zijn (anders werd stufi + OV omgezet in een lening), maar dat kan best al veranderd zijn hoor. Volg dat als alumnus niet zo meer. Vraag het voor de zekerheid even na bij DUO, of misschien weet iemand anders het die momenteel geneeskunde studeert.
Heel erg bedankt voor deze informatie :)
Jaa dat zou kunnen, ik zelf kijk ook echt op tegen mensen die geneeskunde studeren ook omdat het bijna onmogelijk nog voor mij is en omdat ik het heel graag wil.
 
 
denk nu toch dat ik beter psychologie kan studeren nu ik dit lees, hopelijk wordt ik ingeloot.
Ik vraag duo wel over stufi.
 
 
Thankss

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: geneeskunde studeren

Ik had in mijn tijd (2002 - 2009, jaartje langer over gedaan vanwege veel reizen, matige doorstroom naar mijn coschappen en wat uitloop met wetenschappelijke stage) 8 jaar stufi en moest binnen 10 jaar met mijn studie klaar zijn (anders werd stufi + OV omgezet in een lening), maar dat kan best al veranderd zijn hoor. Volg dat als alumnus niet zo meer. Vraag het voor de zekerheid even na bij DUO, of misschien weet iemand anders het die momenteel geneeskunde studeert.
Dat kan niet meer; studiefinanciering is afgeschaft. Vanaf volgend jaar zal men zijn studie zelf moeten betalen. Wel kan men een lening aanvragen bij de overheid via het sociale leenstelsel. Hiermee kun je geld lenen tegen een zeer lage rente en je krijgt 35 jaar de tijd om het terug te betalen. Gratis OV zou volgend jaar ook veranderen, maar dat is onlangs afgewezen. Dit blijft dus voor de studenten van het volgende jaar ook nog gratis.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: geneeskunde studeren

Och ja natuurlijk, is me helemaal ontschoten. Stufi is niet meer, of althans wordt afgeschaft... :(
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 228

Re: geneeskunde studeren

anusthesist schreef: Och ja natuurlijk, is me helemaal ontschoten. Stufi is niet meer, of althans wordt afgeschaft... :(
ik had begrepen dat het alleen voor de nieuwe bachler en master studenten geldt.
nu heb ik vorige jaar een bachler opleiding gedaan en val ik denk daarom niet onder deze regel.
 
hmm ga morgen even duo bellen hierover

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: geneeskunde studeren

Lijkt me verstandig inderdaad. Weet je i.i.g. zeker dat je de juiste info krijgt.

Hou ons hier op de hoogte, ben zelf ook wel benieuwd eigenlijk.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 228

Re: geneeskunde studeren

Hoi,
 
Vandaag had ik duo gebeld, ik werd verwezen naar hun site. Het is allemaal nog niet zeker en zelf weten ze ook niet veel erover.
Het voorstel moet eerst door de eerste en tweede kamer worden goedgekeurd en momenteel is dit nog niet gedaan.
Dit is wat ik op duo.nl heb gelezen:
 

Studievoorschot: de nieuwe studiefinanciering

Vanaf 1 september 2015

Het kabinet wil de studiefinanciering voor studenten aan hbo en universiteit veranderen. Het nieuwe stelsel moet ingaan vanaf het studiejaar 2015-2016. De plannen staan in een wetsvoorstel waarin het nieuwe stelsel van studiefinanciering ‘studievoorschot’ wordt genoemd. Dit wetsvoorstel moet nog worden aangenomen door het parlement.

Mbo'ers: basisbeurs blijft
De studiefinanciering in 2015 voor mbo’ers verandert niet. De basisbeurs blijft in het mbo bestaan. Wel krijgen mbo’ers die jonger zijn dan 18 jaar ook recht op een ov-kaart (‘studentenreisproduct’). Deze verandering gaat in 2017 in.

Hbo en universiteit: basisbeurs verdwijnt
Per 1 september 2015 geldt voor studenten aan hbo en universiteit een nieuw stelsel van studiefinanciering. Vanaf dat moment verdwijnt de basisbeurs. In plaats hiervan kunnen studenten per maand maximaal circa € 980,- lenen. Je bepaalt zelf hoevéél je leent voor je levensonderhoud en collegegeld.
Het bedrag van € 980,- is inclusief een eventuele aanvullende beurs. Kinderen van minder draagkrachtige ouders krijgen een aanvullende beurs van maximaal € 365,-. De aanvullende beurs wordt een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt.

De verplichte aflosfase gaat van 15 naar 35 jaar. 
 
Dus hieruit heb ik begrepen dat de aanvullende beurs (hangt van inkomsten van je ouders af) een gift is als je binnen 10 jaar diploma haalt en er geen basisbeurs meer is.
En OV blijft!
 
Hopelijk is er binnenkort meer informatie hierover.
 
 

 

Berichten: 2

Re: geneeskunde studeren

Hey Hey!
 
Ikzelf behaalde een master in farmacie maar zou toch graag nog geneeskunde willen bijstuderen.
Aangezien je in België een ingangsexamen moet doen en ik het niet zie zitten om middelbare leerstof te gaan leren vroeg ik mij af hoe het zit in NL.
 
Graag zou ik aan de Universiteit van Maastricht willen beginnen. Maar zoals ik begrepen heb moet je mee doen aan een decentrale selectie, klopt dit? Mag ik meedoen met een master in farmacie? Moet ik dan testen afleggen voor biologie, fysica, wiskunde en chemie?
Wat denken jullie?
 
Alvast dank je wel!
 
Groetjes!

Berichten: 228

Re: geneeskunde studeren

Hooi,

Wat knap van jou en wat vond je van farmacie is het echt zo zwaar en veel?

hmm ik denk zelf dat je mis mee kan doen met de zij-instroom. Al hb je master gedaan in bepaalde opleidingen dan kan je meedoen met vierjarige zij-instroom programma, weet niet uit me hoofd met welke opleidingingen dit kan, maar farmacie zou er denk wel bij horen :)

Verder moet je wel bepaalde toetse halen indd.

hoop dat ik je beetje heb geholpen, zou als ik jou was het navragen aan de uni zelf.

groetjes

G.E

Berichten: 2

Re: geneeskunde studeren

Dank je voor je reply!
 
Goh, zwaar, t was idd wel zo dat je veel practica had buiten de eindeloze theoretische lessen (gevolgd aan Universiteit van Gent), maar bij geneeskunde heb je toch ook veel lessen, niet?
Het eerste jaar vond ik wel moordend, echt een schiftingsjaar, als ik terug denk aan de fysica lessen dan keert mijn maag weer helemaal om :-).
 
Punt is dat ik het wat jammer vind dat ook al heb je een master in farmacie, kinésitherapie, biomedische wetenschappen,... je toch testen moet afleggen, terwijl je je eigenlijk toch wel voor een stuk bewezen hebt, niet?
 
Ik heb de universiteit van Maastricht gecontacteerd maar ze weten het daar precies ook niet zo goed. Ik moet denk ik meedoen aan decentrale selectie en dan hopen dat ik dat ze mij selecteren. Als je dan geselecteerd wordt, dan moet je je cognitieve en niet-cognitieve eigenschappen en vaardigheden laten testen (geen flauw benul hoe ik mij hiervoor kan voorbereiden).
Ik hoop zo hard dat ik volgend academiejaar kan starten eventueel gecombineerd met half tijds werken (in het begin) want farmacie is echt niets voor mij!
 
Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: geneeskunde studeren

Ligt aan waar je geneeskunde studeert. Van de week hoorde ik plannen dat de faculteit geneeskunde in Groningen zelfs hoorcolleges wil afschaffen. Wat ik had begrepen van onze moderator Cura (die geneeskunde studeert in Maastricht) is dat zij relatief weinig hoorcolleges heeft en verplichte onderdelen. Zo wordt de verantwoordelijkheid meer bij de student gelegd, hiermee ook indirect schiften tussen de gemotiveerde en minder gemotiveerde studenten.

Ik heb nog aan het oude curriculum gestudeerd in Groningen waar we juist veel hoorcolleges hadden (niet verplicht) en enkele verplichte onderdelen zoals practica en tutorgroepen. Practica hadden we voornamelijk in het 1ste jaar (hoe met SPSS werken? microscoop gebruiken, anatomielessen in de 'snijzaal' etc.) en veel minder in jaar 3 en 4 van -toentertijd- het doctoraal.

Relatief gezien hadden we niet veel verplichte uren, misschien in jaar 1 een uurtje of 4 a 6 per week.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer