krachten op een PTO as

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 18

krachten op een PTO as

Het volgende probleem:
Ik heb een kleine chinese traktor. ( en dat ding doet wat ie moet doen )
 
Nu wil ik een houtversnipperaar aanschaffen die aangedreven wordt door de PTO-as.
Ook die gaan uit china komen en dan zijn er grofweg 2 modellen.
 
De ene heeft een vliegwiel dat ca 91 kg weegt en middels 5 V-snaren aangedreven wordt.
De andere heeft een ca 40kg vliegwiel dat rechtstreeks door de PTO-as aangedreven wordt.
 
Nu heb ik het idee, dat in het geval van de direct aangedreven versie, alle klappen en resonanties tijdens het snipperen 1:1 worden doorgegeven aan de PTO van de traktor. Mogen we ook nog een portie onbalans meerekenen in het vliegwiel Als het er bij fabrikage al niet inzit komt dat zeker doordat er hout aan blijft hangen.
 
In het geval van de versie met V-snaren zal daarvan heel wat gedempt worden zodat de traktor minder belast wordt. Daar komt een zwaarder vliegwiel bij wat minder afgeremd zal worden tijdens het snipperen.
 
Nu dus de vraag: zie ik dat goed, of zie ik spoken?
 
Voor wie plaatjes makkelijker vind: als je googled op BX42 zie je zat plaatjes van het model zonder V-riemen
En WC8 is het model met de Vriemen
 
Alvast bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: krachten op een PTO as

Het lijkt mij dat je dat goed ziet. In dat zware wiel kan (afhankelijk van het toerental) meer kinetische energie worden opgeslagen, zodat een incidentele klap bij het versnipperen van een zeer hard of dik stuk minder problemen zal geven. Heb je gegevens over het toerental van beide vliegwielen en andere technische specificaties?
 
Er spelen natuurlijk ook andere factoren mee, zoals de degelijkheid van de constructie. Maar als die vergelijkbaar is, en het prijsverschil is beperkt zou ook ik voor het zware vliegwiel gaan.

Berichten: 18

Re: krachten op een PTO as

Bedankt voor je reactie.
 
Inderdaad, dat woord kwam even niet bij me op, de kinetische energie.
Ik kan het helaas niet terug vinden, maar ik meen dat het (zware) vliegwiel wat door V-riemen word aangedreven 1200rpm draait.
Het direct aangedreven wiel draait uiteraard hetzelfde toerental als de PTO = 540 rpm
Hiermee is het zware wiel dus ook nog in het voordeel.
 
De degelijkheid van beide apparaten zal niet veel verschillen.
Verdere technische gegevens zijn niet echt te vinden.
Probleem is dat beide modellen door diverse fabrieken wordt gemaakt in china. (met kleine afwijkingen in uitvoering)
 
 
Het prijsverschil is aanwezig, maar ik denk dat dat niet gaat opwegen tegen een uitgesleten PTO as van de tractor.
Ik laat de direct aangedreven staan. Hij heeft nog wat andere nadelen maar die zijn niet van technisch aard. Je moet namelijk de takken hoger optillen en bijna verticaal laden, bij de andere leg je ze plat en worden ze naar binnen getrokken.

Reageer