substraat consumptie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

substraat consumptie

Hallo,
 
Microorganismen consumeren substraat om te groeien en dus extra biomassa te produceren. Stel er is bijvoorbeeld 1 g glucose, die wordt onder aerobe omstandigheden via micro organismen omgezet tot CO2, H2O, andere mineralen én tot extra biomassa?
1 g glucose geeft dus geen aanleiding tot 1 g extra biomassa. Kan je dus zeggen dat wanneer micro organismen substraat consumeren, ze dit deels omzettent naar CO2 e.d. en deels tot biomassa? En er komt nog energie bij vrij ook?
 
Nu ben ik een beetje in de war bij de definitie van 'totale specifieke substraat consumptie' die vaak wordt voorgesteld door het symbol
\( \sigma \)
.
Hierbij geldt
\( \sigma = \frac{\mu}{Y_{X/S}}+m \)
waarbij
\( \sigma  \)
=  totale specifieke substraatconsumptie;
\( \mu \)
= specifieke groeisnelheid van de biomassa;
\( Y_{X/S} \)
= yield van biomassa tot substraat en
\( m \)
=  substraat consumptie voor "maintenance" reacties voor de huidige biomassa aanwezig 
 
Kan iemand mij aub uitleggen wat deze "maintenance" term inhoudt? M.a.w. komt deze "maintenance" term overeen met het deel van het substraat dat geconsumeerd wordt tot CO2, H2O, mineralen en niet tot extra biomassa?Of is de "maintenance" eigenlijk nog een derde bestemming van het substraat naast mineralen en biomassa?
 
Tenslotte,
Wat is dan het verschil tussen
\( Y_{X/S} \)
en de totale yield
\( Y_T = \frac{Y_{X/S}}{1+Y_{X/S}\frac{m}{\mu}}\)
?
Op internet komt ook vaak de term 'sludge yield Y' voor waarvan de definitie is: "the amount of biomass formed per kg substrate removed". Komt dit dan overeen met
\( Y_{X/S} \)
 of met
\( Y_T \)
 
ps: Foutje met LaTex, waardoor je alle A's mag negeren
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: substraat consumptie

Kan iemand mij aub uitleggen wat deze "maintenance" term inhoudt? M.a.w. komt deze "maintenance" term overeen met het deel van het substraat dat geconsumeerd wordt tot CO2, H2O, mineralen en niet tot extra biomassa?Of is de "maintenance" eigenlijk nog een derde bestemming van het substraat naast mineralen en biomassa?
 
voorzover ik kan beredeneren zijn er twee grote kostenposten:
- voedsel nodig om bestaande cellen/biomassa te onderhouden, zowel in termen van energielevering als bijv. vervanging: dat is de maintainence. Dit proces leidt niet tot nieuwe biomassa, maar zorgt dat de bestaande in leven blijft
- de rest wordt gebruikt om nieuwe biomassa op te bouwen, maar dit proces kost energie en genereert ook gewoon afval, dus slechts een deel van het verbruikte voedsel wordt effectief omgezet in biomassa. Dit is wat de yield-factor in rekening brengt.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 278

Re: substraat consumptie

Dankjewel,

Weet je toevallig ook met welke yield die sludge yield overeen komt? Aan de hand van je antwoord zou ik denken dat het overeenkomt met Y_X/s en niet met de totale yield

Reageer