[scheikunde] Vloeistof-vloeistofchromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Vloeistof-vloeistofchromatografie

Ik kreeg een vraag die over dicht bij elkaar liggende Rf waardes ging. Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat de afstand tussen de stofvlekken groter wordt zodat je vlekken die dicht bij elkaar liggen beter kan onderscheiden?

Ik heb geen idee en weet ook niet meer om welke stoffen het ging als dat überhaupt uitmaakt hiervoor.

Ik hoop dat iemand hiermee kan helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Vloeistof-vloeistofchromatografie

Bedenk eens waarom je bij verschillende stoffen verschillende Rf-waarden krijgt. Wat zijn daar de redeneringen ook alweer achter?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 4

Re: Vloeistof-vloeistofchromatografie

Omdat de stoffen meer of minder oplossen in de mobiele of stationaire fase toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Vloeistof-vloeistofchromatografie

Ja, maar wat is daar een mogelijke oorzaak van? Dus bekijk het eens op molecuul-niveau..
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vloeistof-vloeistofchromatografie

Hier bereik je niks mee. Wil je iets zinnigs kunnen zeggen, dan moet je weten om welke moleculen het gaat, en welke stationaire fase. Dan kun je bepalen hoe je de mobiele fase kunt aanpassen om een betere scheiding te krijgen. Of je kunt beslissen dat een andere stationaire fase beter werkt.
 
In zijn algemeenheid kan het helpen om een gradiënt toe te passen. Maar succes is niet verzekerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer