Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 187

Hergebruiken van frituurolie na filtreren

clv veenendaal schreef:Hallo,

Wij moeten voor frituurolie zuiveren zodat het gebruikt kan worden als brandstof. We weten alleen niet hoe wij de dierlijke of plantaardige vetten uit de olie moeten halen, we hopen dat jullie ons kunnen helpen
Als uitbreiding op deze vraag, is het ook mogelijk frituurolie te filteren zodat het geschikt is voor hergebruik in de keuken? En hoe oud mag de frituurolie zijn om nog bruikbaar te zijn als brandstof?

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Wdeb schreef:Hergebruik als frituurolie naar filtreren...zoek eens uit wat er bij gebruik gebeurt met de frituurolie. Bijvoorbeeld door te kijken hoe gemeten wordt in snackbars etc of de olie nog goed is...dan begrijp je misschien welke stoffen ontstaan en of die er wel of niet uit te filtreren zijn.

En over die leeftijd, tjsa...zoek eens uit wat er bij gebruik gebeurt met de frituurolie. Maar in dit geval, kijk of dat nadelig is voor de dieselproductie.

Wdeb
Het is voor mij overigens geen huiswerk, gewoon nieuwsgierig. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Redmess schreef: Het is voor mij overigens geen huiswerk, gewoon nieuwsgierig. :P
O.  dan ligt het eraan hoe je het wilt hergebruiken. Wil je er de blikopener mee smeren? Dan kan er weinig fout. Maar voor consumptiegebruik gaat het toch echt om het product dat ontstaat. Want daar wordt de smaak al snel............(vul hier een eigenschap in die nou net datgene is dat de aanwijzing moet geven).
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Wdeb schreef: O.  dan ligt het eraan hoe je het wilt hergebruiken. Wil je er de blikopener mee smeren? Dan kan er weinig fout. Maar voor consumptiegebruik gaat het toch echt om het product dat ontstaat. Want daar wordt de smaak al snel............(vul hier een eigenschap in die nou net datgene is dat de aanwijzing moet geven).
 
Wdeb
 
Antwoorden jullie hier altijd in halve raadsels en rethorische vragen? ;)
 
Ik herrinner mij van de natuurkundelessen nog wel de steentjesfilter, waarmee je vuil water kon filtreren tot het (enigszins) drinkbaar was. Wellicht kan dat ook voor olie worden gebruikt?
 
Je zou misschien ook een oud (nog werkend maar afgedankt) tweetaktmotortje kunnen nemen en er een litertje verse frituurolie indoen, kijken hoe dat gaat. Wel in de buitenlucht, voor als het gaat roken.

Berichten: 12.262

Re: Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Is dat net het soort motortje dat mengsmering nodig heeft, en stuk draait of je er nou frituurvet of bezine van de pomp in gooit?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Zulke slechte motortjes zijn dat niet, ik heb er ook een op een tandem gehad en die deed het prima met benzine van de pomp.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Ik vermoed niet dat die werkt op frituurvet. Doet het ook niet op diesel, namelijk. Een dieselmotor wel, maar wordt er nogal snel smerig van. En het stinkt naar een snackbar.
 
Voorverwerken van het gezuiverde frituurvet met bijvoorbeeld methanol of ethanol werkt wel beter in die dieselmotoren (omesteren en glycerol afscheiden). Maar ook de thuisstokers leveren hier nog steeds een naar snackbar geurende motor af. Het wordt wel gebruikt als aanmenging voor goedkope diesel. Mag niet, gebeurt wel. En het schijnt niet zo goed voor de pakkingen te zijn.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Het is maar hoe dierbaar je voertuig je is ;)

Als student had ik een cadeugejregen nissan micra - tamelijk aftands karretje dat best betrouwbaar bleek. Daar is diverse keren een vat van 5 liter technische ethanol in gegaan als brandstof, zonder merkbare problemen. Bij een nagelnieuwe mercedes zou ik dat niet proberen, maar gezien de dagwaarde van het ding leek het wel verantwoord. Hoewel het ding absoluut niet was gebouwd om te werken op iets anders and loodvrije benzine heeft het nooit problemen gegeven.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Ja, maar (bio-)ethanol is wel even iets anders van biodiesel....
 
Daarbij, al onze huidige benzine is aangevuld met bioethanol. Ik dacht zo'n 5% op dit moment. In andere landen is het meer, soms.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: Hergebruiken van frituurolie na filtreren

Klopt, afhankelijk van het land mag/moet er nu in benzine 5 a 10 % ethanol worden bijgemengd. Gezien de lagere verbrandingswaarde per liter wordt je daardoor als consument overigens wel benadeeld. De meeste autos kunnen tot 10% ethanol ook verdragen, tenzij het tamelijk oude (zeg >>10 jaar) exemplaren zijn.

Voor een bezinemotor an sich maakt het overigens niet zoveel uit, die werkt prima op pure ethanol, tenzij je hem erg koud wilt starten. Voor leidingen, filters en koppelstukken is het een ander verhaal, die kunnen wel sneller slijten bij rijden op ethanol.

Als er verplicht een bepaald percentage bioethanol moet worden toegevoegd aan brandstof (in het kader van groene politiek) zorgt dat wel weer voor problemen gezien er domweg veel te weinig van is vergeleken met normale benzine.
Victory through technology

Reageer