Het bepalen van de molariteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Het bepalen van de molariteit

Hallo,
 
Ik heb van de week de onderstaande proef uitgevoerd:
'In dit experiment ga je de exacte molariteit bepalen van een kaliumpermanganaatoplossing die ca. 0,02 Molair is. Je voert dit uit door middel van een titratie met een oertiterstof. In ons geval is dat oxaalzuur.'
 
Ik ben met de permaganaatoplossing gaan titreren. Alleen nu stond er in de beschrijving dat je dit langzaam moest doen, omdat je anders een vertroebeling kon krijgen.
Helaas, heb ik het toch iets te snel gedaan denk ik. Maar ik kreeg geen troebele oplossing, maar ik kreeg een vaste stof aan de zijkant van mijn erlenmeyer.
Kan iemand mij vertellen wat deze vaste stof dan is? Ik heb een foto voor degene die het willen zien.
Ik kan maar niet beredeneren wat die vaste stof zou kunnen zijn.
Een collega kwam met eventueel het idee dat het bruinsteen zou zijn, maar dat is toch altijd bruin/zwart?
Want de stof die aan mijn erlenmeyer bleef zitten was transparant. Ik dacht eerst dat het damp was, omdat de oxaalzuur met een paar mL permanganaatoplossing verwarmd moest worden. Maar uiteindelijk bleef de stof zitten.
 
Kan iemand mij helpen?
 
Groetjes,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Het bepalen van de molariteit

Het is toch een grote kans dat het bruinsteen betreft. Bruinsteen kan ontstaan in neutraal/zwak zuur milieu. In sterk zuur milieu ontstaat Mn2+ . Er wordt daarom zwavelzuur toegevoegd. Heb je dat toegevoegd?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Het bepalen van de molariteit

Laat de foto maar eens zien.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Het bepalen van de molariteit

Margriet schreef: Het is toch een grote kans dat het bruinsteen betreft. Bruinsteen kan ontstaan in neutraal/zwak zuur milieu. In sterk zuur milieu ontstaat Mn2+ . Er wordt daarom zwavelzuur toegevoegd. Heb je dat toegevoegd?
 
Margiet, er is inderdaad zwavelzuur toegevoegd. Waarom is het dan niet bruin gekleurd? Weet je dat toevallig?
 
 
Marko schreef: Laat de foto maar eens zien.
 
Marko, ik krijg de foto alleen via een pdf bestand toegevoegd. Hopelijk kun je hem bekijken.
aa.pdf
(152.47 KiB) 84 keer gedownload
 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Het bepalen van de molariteit

Het lijkt erop dat je oxaalzuur is gesublimeerd en tegen de wand van de erlenmeyer is neergeslagen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer