dimensies RVS profiel voor aquariumruit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 27

dimensies RVS profiel voor aquariumruit

Best,
 
Kortelings  start ik met de bouw van een aquarium.
Aquarium zal een houten bak worden waarvan de binnenzijde waterdicht wordt gemaakt met polyester.
 
In een normaal volglas aquarium wordt het doorbuigen van de voorruit voorkomen middels 1 of meer glazen strippen van de voorruit naar de achterruit (trekkers).
nadeel daarvan is dat de aquarium niet over de volledige oppervlakte bereikbaar is langs boven.
In mijn houten bak zou ik rondom de ruit willen werken met RVS kader uit L-profielen dat onderaan en opzij aan de bak wordt vastgeschroefd. Ruit kan dan in dat kader worden gelijmd.
Bak zou 2 meter breed worden en een waterstand van maximaal 70 cm hebben.
 
Iemand enig idee welke afmetingen het bovenprofiel moet hebben om doorbuiging van de ruit ten gevolge van waterdruk tot een aanvaardbaar niveau te beperken (1 à 2 mm).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: dimensies RVS profiel voor aquariumruit

je maakt dus een aquarium uit hout, glas en een rvs frame?
Kun je toelichten waar dat hout komt, want uit je eerste alinea begreep ik dat het een volledige houten bak ging worden, met polyester afgewerkt, verder spreek je dan over ruiten die je erin zet?

Berichten: 27

Re: dimensies RVS profiel voor aquariumruit

king nero schreef: je maakt dus een aquarium uit hout, glas en een rvs frame?
Kun je toelichten waar dat hout komt, want uit je eerste alinea begreep ik dat het een volledige houten bak ging worden, met polyester afgewerkt, verder spreek je dan over ruiten die je erin zet?
 
Voorkant in glas,
bodem, zijwanden en achterkant in hout, waterdicht gemaakt met polyester,
bovenkant open.
 
Zie PNG bestand in bijlage...
Bijlagen
aq.png
aq.png (616.5 KiB) 1259 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: dimensies RVS profiel voor aquariumruit

in dat geval: een gelijkmatig verdeelde belasting die zijn oorsprong heeft in de druk die het water op dat vlak uitoefent.
Indien je de profielen vastschroeft, kun je de uiteinden beschouwen als scharnierende verbindingen. Het maximaal moment zal dan in het midden van het profiel optreden.

Berichten: 27

Re: dimensies RVS profiel voor aquariumruit

king nero schreef: in dat geval: een gelijkmatig verdeelde belasting die zijn oorsprong heeft in de druk die het water op dat vlak uitoefent.
Indien je de profielen vastschroeft, kun je de uiteinden beschouwen als scharnierende verbindingen. Het maximaal moment zal dan in het midden van het profiel optreden.
En om een gelijkmatig verdeelde belasting die zijn oorsprong heeft in de drukdie het waterop dat vlak uitoefent op te vangen heb ik volgend profiel nodig:
...

Berichten: 27

Re: dimensies RVS profiel voor aquariumruit

Ik denk dat dit mogelijks een aanzet tot de oplossing is (laatste post)
ken daar echter niks van...
 
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/191751-dubbelzijdig-ingeklemd-profiel-gelijkverdeelde-belasting/

Berichten: 27

Re: dimensies RVS profiel voor aquariumruit

Inmiddels zelf verder zoekwerk verricht en een artikel van het WTCB gevonden mbt berekenen van glasdiktes in aquaria:
http://www.confederationconstruction.be/Portals/27/Userfiles/File/glasenwaterdruk.pdf
Doorgaans wordt in aquaria bovenaan de lange ruiten een strip glas haaks op de ruit gelijmd om deze te verstevigen (verstijvingslatten).
Bovenvermeld document (pag. 15) geeft berekening van de breedte van een dergelijke verstijvingslat weer. Daaruit heb ik de reactiekracht op de verstijvingslat kunnen halen (in mijn geval dus het stalen L-profiel).
 
Ik probeer nu verder te rekenen op basis van die reactiekracht wat de doorbuiging zou zijn ifv het gekozen profiel maar kom bij een profiel van 80mm op 80mm en 5mm dik nog steeds aan een doorbuiging van 19mm.
Is bovenstaande berekening correct?
Bijlagen
berekening.png
berekening.png (403.06 KiB) 1259 keer bekeken

Technicus
Berichten: 1.163

Re: dimensies RVS profiel voor aquariumruit

Uitgaande van de door u berekende reactiekracht a 920N/m (die lijkt te kloppen) en profiel P25 met I=47,7*10^4 mm^4 kom ik op:
w=(5/384)*(q*l^4)/(E*I)= 5/384 * (0,92 * 2000^4) / (21*10^4 * 47,7*10^4) = 1,9mm
w=doorbuiging in mm
q=qlast in KN/M of N/mm
l=lengte in mm
E=elasticiteitsmoduls a 21*10^4 N/mm^2
I=Traagheidsmoment.
 
Let overigens op dat in de excelsheet de eenheden E en I verkeerd zijn omgerekend.
E=21*10^4 N/mm2 = 21*10^2 N/cm^2 = 21N/m^2
I=47,7*10^4 mm^4 = 47,7 cm^4 = 0,00477 m^4

Berichten: 27

Re: dimensies RVS profiel voor aquariumruit

CoenCo schreef: Uitgaande van de door u berekende reactiekracht a 920N/m (die lijkt te kloppen) en profiel P25 met I=47,7*10^4 mm^4 kom ik op:
w=(5/384)*(q*l^4)/(E*I)= 5/384 * (0,92 * 2000^4) / (21*10^4 * 47,7*10^4) = 1,9mm
w=doorbuiging in mm
q=qlast in KN/M of N/mm
l=lengte in mm
E=elasticiteitsmoduls a 21*10^4 N/mm^2
I=Traagheidsmoment.
 
Let overigens op dat in de excelsheet de eenheden E en I verkeerd zijn omgerekend.
E=21*10^4 N/mm2 = 21*10^2 N/cm^2 = 21N/m^2
I=47,7*10^4 mm^4 = 47,7 cm^4 = 0,00477 m^4
 
Thx!
 
De gebruikte formule is deze voor een opgelegd profiel.
Is dit correct wetende dat het horizontale profiel zal vastgelast zijn aan de vertikale profielen die tegen de bak worden geschroefd.
 
Voor een ingeklemd profiel heb ik als formule 1/384 x (QL^3) x 1/EI
Profiel zou dan enkele maatjes lichter mogen...
 
Wat ik wel vreemd vind is dat de formule voor een opgelegd profiel als eenheid meter uitkomt (N/m x m^4) /(N/m² x m^4) = m en de formule voor een ingeklemd profiel niet (eenheidsloos).
 
Afbeelding

Reageer