[biologie] saccharide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

saccharide

hoi,
 
Ik doe thuisstudie VWO biologie en ik kom niet uit met deze opdrachten:
 
1. Om de mate van zoetheid van een stof aan te geven is een referentiestof nodig, stel dat we daarvoor saccharose nemen. Hoe zou u dan de zoetheid van bv. fructose kunnen bepalen?
 
2. ontstaat een binding tussen twee monosaccharidemoleculen door ester- of door ethervorming? motiveer je antwoord.
 
ik weet alleen dat een  ester een organische verbinding is, die ontstaat door reactie van een zuur met een alcohol of sacharide.
 
bvd
G.E

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: saccharide

VOor 1. Bedenk je wat het betekent: Referentiestof. De waarden die daaruit komen stel je dan bijvoorbeeld op 1 (of 10 of ....) en de rest ga je daarmee vergelijken. Maar bedenk je wel:
om de zoetheid te bepalen, heb je een "sensor" nodig. Welke?
om te vergelijken, moet je bepaalde variabelen wijzigen terwijl je anderen gelijk houdt. Welke?
 
Bedenk nu een stappenplan over hoe je hieraan kan voldoen.
 
2. Suggestie: Wat is het wezenlijke verschil tussen een ester en een ether? Niet...hoe wordt die gemaakt?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 228

Re: saccharide

Wdeb schreef: VOor 1. Bedenk je wat het betekent: Referentiestof. De waarden die daaruit komen stel je dan bijvoorbeeld op 1 (of 10 of ....) en de rest ga je daarmee vergelijken. Maar bedenk je wel:
om de zoetheid te bepalen, heb je een "sensor" nodig. Welke?
om te vergelijken, moet je bepaalde variabelen wijzigen terwijl je anderen gelijk houdt. Welke?
 
Bedenk nu een stappenplan over hoe je hieraan kan voldoen.
 
2. Suggestie: Wat is het wezenlijke verschil tussen een ester en een ether? Niet...hoe wordt die gemaakt?
 
Wdeb
1. Een referentiestof is een stof waarvan je verwacht dat de eigenschappen overeenkomen met de gebruikte analyt. (saccharose )
ik weet niet welke sensor, we hadden op school een apparaat die het suiker gehalte kon berekenen, geen idee hoe dat apparaat heette.
alle variabelen houdt je gelijk, behalve de variabele die je wilt gaan bepalen, in dit geval de zoetheid?
 
fructose is 1,7 keer zo zoet als sacharose.
 
stappenplan:
1. je meet eerst de zoetheid van sacharose met die apparaat en die stel je dan bv op 1.
2. je meet zoetheid van fructose
3. vergelijk de waarde met elkaar
4. de waarde die meeste gehalte suiker bevat ( fructose is 1,7 keer zo zoet als sacharose) is fructose en weet je wat de zoetheid daarvan is ??
 
2. Een ether is een organische verbinding van de algemene vorm R-O-R', waarbij de centrale zuurstof een directe binding heeft met twee koolstofatomen die deel zijn van een alkyl- of arylgroep.
 
je zou een ether ook kunnen maken door dehydratie van twee alcoholen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: saccharide

1. Hihi....je bent toch bij bio? Dus zoetheid is te meten, maar raar genoeg niet met een machine. Welke "sensor" zal ik dan bedoelen? En welke proef volgt hier dan uit?
 
2. Vergelijk de algemene formules van ethers en esters eens met die van disachariden. Verzin dan eens een conclusie.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 228

Re: saccharide

Wdeb schreef: 1. Hihi....je bent toch bij bio? Dus zoetheid is te meten, maar raar genoeg niet met een machine. Welke "sensor" zal ik dan bedoelen? En welke proef volgt hier dan uit?
 
2. Vergelijk de algemene formules van ethers en esters eens met die van disachariden. Verzin dan eens een conclusie.
 
Wdeb
hah ja doe natuur, scheikunde en bio thuisstudie, vandaar dat alles door mekaar gaat.
 
1. hmm dan is smaaksensoren op je tong?
dus dan gewoon proeven en vergelijken welke oplossing zoeter is? :oops: of denk ik nu te makkelijk
 
2. formule ether:
Afbeelding
 
formule ester:
Afbeelding
 
formule disacharide:
Afbeelding
 
nu naar de formules te hebben gekeken, denk ik dat het een etherbinding is , want dat is R-O-R ??

Berichten: 228

Re: saccharide

thankss Kravitz, dat je afb. hb toegevoegd, mij lukte het nie, moest ze eerst opslaan

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: saccharide

Graag gedaan, je kan het simpel doen door op het knopje onder 'Mijn media' te drukken ;).
 
Je antwoord is trouwens correct, het is inderdaad een etherbinding die twee saccharides aan elkaar linkt.
 
Wat de eerste vraag betreft dacht ik ook aan proeven, maar ik weet niet zeker of Wdeb dat bedoelde...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: saccharide

Absoluut. Want dat is ook echt de manier zoals de "zoetkracht" van een stof wordt vastgesteld. Maar je moest een opzet geven voor de proef, toch? Dus wees duidelijk in de beschrijving hiervan.
 
En ja, het lijkt een ether...raar hoor.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 228

Re: saccharide

Wdeb schreef: Absoluut. Want dat is ook echt de manier zoals de "zoetkracht" van een stof wordt vastgesteld. Maar je moest een opzet geven voor de proef, toch? Dus wees duidelijk in de beschrijving hiervan.
 
En ja, het lijkt een ether...raar hoor.
 
Wdeb
hoi,
 
Sorry dat ik nu pas reageer, was bezig met andere opgaven. Mijn docent heeft het zo goed gekeurd, een proef opstellen was niet nodig.
 
hmm maar bedoel je bv dat je proefpersonen hiervoor heb die de oplossingen gaan proeven en aanwijzen welke stof zoeter is?
 
1. potje 1 zit saccharose en in 2 fructose.
2. doe een tape op de potjes zodat je de naam van stof niet kan lezen
3. laat de oplossingen proeven door 50 mensen.
4. vergelijk vervolgens de waarnemingen
5. en trek de conclusie dat fructose zoeter is
 
zoiets??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: saccharide

Jawel, maar niet...
 
Bij 1 noem je geen oplossingen terwijl je dat bij 3 wel doet. Waar moeten die oplossingen aan voldoen???
 
Je moet volgens de vraagstelling een "mate" geven, dus niet enkel hoger of lager. Dus moet je bij 3 een schaal laten bedenken, al zal het een vergelijkende schaal zijn. Zo van, als je oplossing 1 op zuurkracht 1 stelt en je hebt een schaal van 1-10, geef dan een waarde aan die van oplossing 2.
 
En, zorg voor verschillende concentraties van de verschillende stoffen. Voeg dit in in de vergelijking. Want het gaat tenslotte om verhoudingen.
 
In het eggie worden hier speciaal proevers voor opgeleid.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 228

Re: saccharide

Wdeb schreef: Jawel, maar niet...
 
Bij 1 noem je geen oplossingen terwijl je dat bij 3 wel doet. Waar moeten die oplossingen aan voldoen???
 
Je moet volgens de vraagstelling een "mate" geven, dus niet enkel hoger of lager. Dus moet je bij 3 een schaal laten bedenken, al zal het een vergelijkende schaal zijn. Zo van, als je oplossing 1 op zuurkracht 1 stelt en je hebt een schaal van 1-10, geef dan een waarde aan die van oplossing 2.
 
En, zorg voor verschillende concentraties van de verschillende stoffen. Voeg dit in in de vergelijking. Want het gaat tenslotte om verhoudingen.
 
In het eggie worden hier speciaal proevers voor opgeleid.
 
Wdeb
Door de zoete smaak van fructoseoplossingen van verschillende concentraties te vergelijken met een saccharoseoplossing van een vastgestelde (standaard) concentratie (fructose is 1,7 maal zo zoet). dit is de juiste antwoord volgens mijn docent van thuisstudie.

de stappenplan:
er zijn in totaal 8 potjes, in elke potje zit een oplossing. In vier potjes zit fructoseoplossing van met de volgende concentraties: 2M,4M,6M en 8 M. Op de potjes is een tape geplakt waardoor je de naam van oplossing niet kan lezen maar wel de nummer van het potje en de concentratie. In de andere vier potjes zit saccharose-oplossing ook hier geldt het zelfde met de zelfde concentraties.(deze potjes zijn genummerd van 5 t/m 8). de oplossingen moet allemaal herder zijn en verder moet er nauwelijks verschil zijn ( door erna te kijken).
verder is er een schaalverdeling waarmee je de zoetheid kan bepalen. 1 is meest zoetst en 10 het minst. er zijn 50 proefpersonen aanwezig.

1. laat alle proefpersonen de oplossing in potje 1 en 5 proeven.
2. vraag de personen cijfer te geven om de zoetheid van de oplossingen te bepalen.
3. noteer de uitslagen
4. laat alle proefpersonen de oplossing in potje 2 en 6 proeven.
5. vraag de personen cijfer te geven om de zoetheid van de oplossingen te bepalen.
6. noteer de uitslagen
7. als alle potjes en de uitslagen bekent zijn, vergelijk dan de uitslagen met elkaar.
8. trek conclusie dat fructose 1,7 x zoeter is dan saccharose.

dit vind ik best lastig om te doen heb het nooit eerder gedaan, maar nu ga ik me hier niet verder in verdiepen.
Het volgende maand voortexamen van scheikunde en ga me daar op voorbereiden.

heel erg bedankt voor je hulp Wdeb :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: saccharide

Nu is 8 molair een beetje excessief natuurlijk. Dan zou er 2,5 kg saccharose in een liter water zitten. ;)

Berichten: 228

Re: saccharide

Fuzzwood schreef: Nu is 8 molair een beetje excessief natuurlijk. Dan zou er 2,5 kg saccharose in een liter water zitten. ;)
hahaha :oops:  :oops: :oops:  daar heb ik eerlijk niet aan gedacht. heb  zomaar wat concentraties benoemd 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: saccharide

Wat je hiervan dus meeneemt: theorie is leuk, maar een realitycheck is vaak erg praktisch. ;) Ook handig voor op je examens, mits de vragen natuurlijk een beetje realistisch zijn opgesteld.

Reageer