[scheikunde] reactieve centrum enzym

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

reactieve centrum enzym

hallo iedereen.
 
ik snap deze opdracht niet.
 
in het reactieve centrum van een enzym vindt men vaak de volgende aminozuren: serine, threonine,tyrosine,lysine,histidine,cysteïne,asparaginezuur en glutaminezuur.
a. verklaar waardoor juist deze aminozuren vaak deel uitmaken van het reactieve centrum?
 
veel reactieve centra worden geblokkeerd door ionen van zware metalen zoals lood, cadmium en kwik. Loodionen vertonen  een grote affiniteit voor SH-groepen.
b. welk type enzymen zullen met name door loodionen worden vergiftigd?
 
bvd :)

Berichten: 80

Re: reactieve centrum enzym

Op a.:
We kennen zo'n circa 20 aminozuren. De aminozuren die je nu benoemt zijn het meest reactief, en dus het meest geschikt voor de active site. Om precies te zijn, deze enzymen kunnen zuur/base katalyse, zijn goede nucleofielen en kunnen metaal cofactoren beschrikken. De andere aminozuren die voorkomen zijn vooral bedoelt voor de orriëntatie van het enzym en voor binding doeleinden.
 
Op b.:
Het type enzym die door onder andere lood wordt vergiftigd zijn sulfurtransferares (zwaveltransferase, het verplaatsen van een functionele groep van de donor naar een acceptor).

Berichten: 228

Re: reactieve centrum enzym

Thanks :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: reactieve centrum enzym

Maar snap je de opdracht nu? Want Sander geeft wel lekker het antwoord weg, maar heb je enig idee hoe je zelf tot dat antwoord gekomen had kunnen zijn?
 
Verder betwijfel ik of het bij b) gegeven antwoord ook daadwerkelijk het antwoord is dat gezocht wordt. Volgens mij moet je een redenering opstellen die gebaseerd is op de gegeven informatie Loodionen vertonen een grote affiniteit voor SH-groepen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 228

Re: reactieve centrum enzym

bij a zou ik indd niet weten waarom juist die reactief zijn en de rest niet?

bij b affiniteit voor SH-groepen, ik dacht zelf dan dat cysteine vergiftigd zou worden, omdat deze een SH groep bevat, en verder de andere aminozuren met hydroxyl of zwavelhoudende zijketen? ( serine, threonine en methionine)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactieve centrum enzym

Kijk eens naar de structuur ervan en vergelijk eens de α-substituenten met die van aminozuren die niet in het lijstje staan. Kijk bijvoorbeeld naar alanine dat daar alleen een methylgroepje heeft zitten. Denk je dat dat veel invloed zal hebben op reacties?

Berichten: 228

Re: reactieve centrum enzym

Fuzzwood schreef: Kijk eens naar de structuur ervan en vergelijk eens de α-substituenten met die van aminozuren die niet in het lijstje staan. Kijk bijvoorbeeld naar alanine dat daar alleen een methylgroepje heeft zitten. Denk je dat dat veel invloed zal hebben op reacties?
de meeste van de genoemde aminozuren bevatten een OH groep (dit zou zuur-base reactie aan kunnen gaan en zijn goed oplosbaar in water) anderen bevatten een aromatische structuur.
denk wel dat het invloed heeft, denk dat alanine maar weinig reageert met andere stoffen omdat het alleen een methylgroep bevat. de genoemde aminozuren bevatten meerdere delen waardoor ze ook vaker een reactie aangaan.

Reageer