[scheikunde] percentage Si-O-bindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

percentage Si-O-bindingen

Hoi,
 
Ik snap niet hoe ik deze opgave moet berekenen:
 
Pyrex-glas is gemaakt van de volgende oxiden:
SiO2 (81%), Na2O (3,5%),Al2O3 (2,5%),B2O3(13%)
Bereken hoeveel procent van de oorspronkelijke Si-O- bindingen in het zand is verbroken bij deze glasfabricage.
 
B.v.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: percentage Si-O-bindingen

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: percentage Si-O-bindingen

Eigenlijk niet...maar kon het toch even niet laten om een poging te wagen.
 
Ik vermoed dat de vraagmaker er vanuit gaat dat zand uit silicaten bestaat met de formule SiO4. Dus dat er dan SiO2 gevormd is en verbindingen met natrium, aluminum en boor vormt tijdens de productie. Zo ja, dan is deze aan te vliegen op 2 manieren.
1. Stel dat al het SiO4 nu 81% SiO2 is geworden. Hoeveel O's zijn er dan verdwenen?
 
2. Stel dat al de ontstane verbindingen van die andere metalen met zuurstof eerst gebonden waren met Si. Hoeveel bindingen zijn dit dan in het geheel? En dan aan het rekenen.
 
Ik voel het meest voor de laatste, maar zie ook niet het exacte doel. Ik heb het gevoel ontzettend veel info te missen, bijvoorbeeld over hoe dit glas geproduceerd wordt. Ik vermoed met de metalen Natrium, Al en B en dan lekker verhitten en roeren. Afkoelen zal vast een mooi rooster geven.
 
Maar, het is maar een poging om je op weg te helpen.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 228

Re: percentage Si-O-bindingen

Wdeb schreef: Eigenlijk niet...maar kon het toch even niet laten om een poging te wagen.
 
Ik vermoed dat de vraagmaker er vanuit gaat dat zand uit silicaten bestaat met de formule SiO4. Dus dat er dan SiO2 gevormd is en verbindingen met natrium, aluminum en boor vormt tijdens de productie. Zo ja, dan is deze aan te vliegen op 2 manieren.
1. Stel dat al het SiO4 nu 81% SiO2 is geworden. Hoeveel O's zijn er dan verdwenen?
 
2. Stel dat al de ontstane verbindingen van die andere metalen met zuurstof eerst gebonden waren met Si. Hoeveel bindingen zijn dit dan in het geheel? En dan aan het rekenen.
 
Ik voel het meest voor de laatste, maar zie ook niet het exacte doel. Ik heb het gevoel ontzettend veel info te missen, bijvoorbeeld over hoe dit glas geproduceerd wordt. Ik vermoed met de metalen Natrium, Al en B en dan lekker verhitten en roeren. Afkoelen zal vast een mooi rooster geven.
 
Maar, het is maar een poging om je op weg te helpen.
 
Wdeb
klopt er is weinig info erover.
 
Ik had dat les gestuurd naar me docent en indien ik een voldoende heb, dan krijg ik de uitwerkingen.
Nu heb ik de uitwerkingen net gekregen en deze luidt:
 
Ieder ingevoerd zuurstofatoom leidt tot het verbreken van één binding in het SiO2-netwerk. Ga uit van 100 gram glas. Dit bestaat uit:

  • 81 g/60,09 g∙mol–1 = 1,35 mol SiO2 ≡ 2,70 mol Si–O-bindingen

  • 3,5 g/61,98 g∙mol–1 = 0,0565 mol Na2O ≡ 0,0565 mol O-atomen

  • 2,5 g/102,0 g∙mol–1 = 0,0245 mol Al2O3 ≡ 0,0735 mol O-atomen

  • 13 g/69,62 g∙mol–1 = 0,187 mol B2O3 ≡ 0,56 mol O-atomen

  In totaal is er 0,0565 + 0,0735 + 0,56 = 0,69 mol zuurstofatomen ingevoerd.

  Dus is er (0,69/2,70)×100% = 26% van de bindingen in SiO2 verbroken.
 
 
hmm dus het aantal mol en dan kijken naar aantal O en dan vermenigvuldigen ( 1,35 x 2 = 2,70 enzo)
nu ik dit zie snap ik het wel een beetje maar van te voren was de vraag niet duidelijk.
 
heel erg bedankt voor je hulp Wdeb :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: percentage Si-O-bindingen

Die 1 is veel te simpel, dat kan niet missen.
Die 2.....ik ook even niet. Toch voel ik dat het daar ergens in moet zitten. Maar...misschien een ander?
 
En vraag het ook aan je tutor. Want ik wil wel het antwoord weten. Misschien is het een kronkel die ik niet doorzie, maar wel wil leren te doorzien.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 228

Re: percentage Si-O-bindingen

Wdeb schreef: Die 1 is veel te simpel, dat kan niet missen.
Die 2.....ik ook even niet. Toch voel ik dat het daar ergens in moet zitten. Maar...misschien een ander?
 
En vraag het ook aan je tutor. Want ik wil wel het antwoord weten. Misschien is het een kronkel die ik niet doorzie, maar wel wil leren te doorzien.
 
Wdeb
hmm ik heb er dit uitgehaald.. :idea:
Ieder ingevoerd zuurstofatoom leidt tot het verbreken van één binding in het SiO2-netwerk.. Pyrex-glas is gemaakt van de volgende oxiden (dus de ander deeltjes worden niet gebruikt, Na, Al2 en B2 worden niet gebruikt voor het maken van de glas)
 Na2O hier gaan ze uit van 3,5 g O en er is 1 O aanwezig dus aantal mol per O = aantal O atomen
Al2O3 hier 2,5 g en je hebt 3 O dus aantal mol per O x 3
B2O3 hier heb je 13 g en ook hier 3 O
 
er vervolgens hebben ze percentage berekent..
 
maar misschien zie ik het verkeerd zo, zal aan mijn digitale docent om meer uitleg vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: percentage Si-O-bindingen

G.E schreef: klopt er is weinig info erover.
 
Ik had dat les gestuurd naar me docent en indien ik een voldoende heb, dan krijg ik de uitwerkingen.
Nu heb ik de uitwerkingen net gekregen en deze luidt:
 
Ieder ingevoerd zuurstofatoom leidt tot het verbreken van één binding in het SiO2-netwerk. Ga uit van 100 gram glas. Dit bestaat uit:

  • 81 g/60,09 g∙mol–1 = 1,35 mol SiO2 ≡ 2,70 mol Si–O-bindingen

  • 3,5 g/61,98 g∙mol–1 = 0,0565 mol Na2O ≡ 0,0565 mol O-atomen

  • 2,5 g/102,0 g∙mol–1 = 0,0245 mol Al2O3 ≡ 0,0735 mol O-atomen

  • 13 g/69,62 g∙mol–1 = 0,187 mol B2O3 ≡ 0,56 mol O-atomen

  In totaal is er 0,0565 + 0,0735 + 0,56 = 0,69 mol zuurstofatomen ingevoerd.

  Dus is er (0,69/2,70)×100% = 26% van de bindingen in SiO2 verbroken.
 
Dit kan volgens mij niet juist zijn, omdat je nu het aantal mol Si-O bindingen die er achteraf is vergelijkt met het totaal aantal O's. Dat geeft dus nooit een vergelijk met het aantal Si-O bindingen vooraf. Wel kan ik redeneren dat er in totaal 1,35 mol Si is, zowel vooraf als achteraf. Echter, in welke verhouding die vooraf vast zaten aan het zuurstof is mij onduidelijk.
1,35 : 3,39 is de oorspronkelijke verhouding Si : O. 
 
Geen idee hoeveel Si-O-bindingen hierin zitten....
 
Daarbij is het volgens mij verdacht lastig redeneren met dit soort netwerken.
 
Maar, laten we hopen dat er ook nog anderen komen kijken en meedenken.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 228

Re: percentage Si-O-bindingen

ja dan snap ik hem toch niet.. ja hopelijk weet een ander wat meer :)

Berichten: 228

Re: percentage Si-O-bindingen

hallo :)
 
Dit is wat mijn docent ervan zegt:
 
Zand bestaat uit SiO2.     O=Si=O

Er worden Si=O bindingen verbroken. Volgens de berekening 2,70 mol.

De bindingen worden verbroken door de toeslagstoffen (de rest dat is weergegeven).

Elk O –atoom in deze toeslagstoffen verbreekt een Si=O – binding.
 
Dit is gewoon het zelfde als de uitwerkingen eerder...
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: percentage Si-O-bindingen

Het blijft onjuist, omdat de gegevens impliceren dat al die bindingen thans aanwezig zijn. En dus zijn er dat niet degenen die vooraf aanwezig zijn, zoals wel gesteld wordt voor de Si-O-bindingen. Zoals blijkt uit de berekening.
 
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer