Uranium brandbaarheid & brandstof?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Uranium brandbaarheid & brandstof?

Hallo,
 
Ik ben een absolute noob qua wetenschap, enkel ben ik programmeur en kom ik dicht bij wetenschap aangezien ik telkens iets verder ga als programmeren. Ik begon hierdoor ook na te denken over de technologie in de wetenschap. Vooral op gebied van het universum. Hierbij bedacht ik waarom wij altijd nog met normaal vuur in het universum reizen. Is er geen manier om op een andere stof die makkelijker mee te nemen is en die zoveel kracht heeft dat de reistijd minder wordt.
 
Hierbij dacht ik aan uranium dat is een krachtige stof en waarom zou je zo iets niet als brandstof gebruiken. Ik heb gegoogled en ik ondervond dat uranium in de vorm van poeder brandbaar is. Maar in hoeverre levert dat kracht op? Nu vraag ik mij af wie heeft er meer verstand van en of hoe denken jullie daarover?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Uranium brandbaarheid & brandstof?

In de ruimte is het heel moeilijk om je af te zetten.
 
We leren bij natuurkunde "actie = - reactie". Maar wat doe je nou als je geen reactiekracht kunt krijgen? Omdat je je nergens tegen kunt afzetten? 
 
De enige manier om dit te doen is om gebruik te maken van de wet van behoud van impulsmoment. Het komt er in een zin op neer dat je materiaal zo snel mogelijk uit een uitlaat achteruit moet duwen, en dat dat je vooruit duwt. Hoe sneller het uitstromen, hoe harder je vooruit wordt geduwd. 
 
Om te zien hoe je een geschikte brandstof kiest, kijk maar eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Raket#Verbrandingsraketmotoren

Berichten: 12.262

Re: Uranium brandbaarheid & brandstof?

De verbranding van uranium heeft geen enkele toepassing. Wel bestaat er een concept voor een nuclear aangedreven raket ('nuclear lightbulb'), die middels fissie waterstof opstookt tot 25.000 graden en dat met bijbehorende snelheid naar buiten gooit.

Goede reden om het niet te proberen is vooral wat er gebeurd als zo'n ding "ontploft" - onder normaal bedrijf komt er geen radioactief materiaal vrij, maar als het geheel aan stukken gaat verpulver je min of meer een splijtstofstaaf in de atmosfeer.
Victory through technology

Reageer