[scheikunde] Vraag eindexamen 2004 zuren en basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

Vraag eindexamen 2004 zuren en basen

Hallo allemaal,

Zouden jullie mij misschien kunnenn helpen met deze eindexamen vraag van 2004. Ik snap de vraag, alleen weet ik niet hoe ik van de verhouding Sz/HSz naar een percentage kom.

Dit is de vraag:

Bereken hoeveel procent van de salicylzuurmoleculen is omgezet tot H+ (H3O+) ionen en zuurrestionen, bij pH = 5,50. Gebruik hierbij voor salicylzuur de notatie HSz en voor het zuurrestion van salicylzuur de notatie Sz. Neem aan dat de van salicylzuur de waarde 1,1·103 heeft.

Groetjes!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraag eindexamen 2004 zuren en basen

JulieJuul schreef: . Ik snap de vraag, alleen weet ik niet hoe ik van de verhouding Sz/HSz naar een percentage kom.

 
op het gevaar af dus het scheikundige deel van deze vraag helemaal te negeren en er alleen rekenkundig naar te kijken, als je een verhouding Sz-/HSz hebt: samen zijn ze honderd procent. Als de verhouding dan bijvoorbeeld 1:4 is, zijn de delen samen dus "5", en zou de dissociatie naar Sz-  1/5 x 100% = 20% bedragen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vraag eindexamen 2004 zuren en basen

Meer behelst het volgens mij ook niet. De verhouding uitrekenen is het scheikundige aspect van de vraag; om van die verhouding naar een percentage te gaan is verder geen scheikunde nodig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer