Extra water bij titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 329

Extra water bij titratie

Tijdens een praktijk gingen wij titreren. We gingen kaliumwaterstofftalaat titreren met natronloog en als indicator hadden we fenolftaleïne. Mijn praktijkdocent zei dat het toevoegen van extra water aan de KHFt oplossing niet zoveel uitmaakt, ik kon zijn uitleg hierom niet begrijpen.
 
Fenolftaleïne heeft als omslagpunt pH 8,2. Dit wordt dus bereikt wanneer de oplossing een [OH-] heeft van 1,58*10-6 mol/l. Dit heeft dus met de concentratie te maken. Het omslagpunt is wanneer al het zuur weg heeft gereageerd en heeft dus met de hoeveelheid te maken. 
 
Wij moesten 25 ml oplossing titreren. En dat is vrij weinig als het moet in een erlenmeyer van 300 ml. Dus konden we water toevoegen. Maar aangezien je er water bij doet krijg je een groter volume, en dat maakt de concentratie van KHFt kleiner. Het omslagpunt is dus nog hetzelfde gebleven. Maar het lijkt mij dat gezien het volume stijgt. er dus ook meer hydroxide-ionen aanwezig moeten zijn voor een pH van 8,2. Aangezien pH concentratie-afhankelijk is. Nu kan ik wel begrijpen dat gezien de vrij onnauwkeurige proef die wij deden (handmatig titreren) dat een beetje water niet zo heel veel uitmaakt. Maar vanuit puur theoretische redenen is dat beetje water wat erbij komt op invloed van het eindresultaat, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Extra water bij titratie

Hoeveel mol hydroxide aan overmaat is er nodig om 300 ml water tot een pH van 8,2 te brengen? En doen jullie een "blanco meting"?

Overigens is het geen "hydroxydeftalaat", hoor!

Berichten: 329

Re: Extra water bij titratie

Dat zou betekenen dat er ongeveer 1,58*10-6 * 0,300=0,474*10-6 mol hydroxide-ionen aanwezig zouden moeten zijn.  We hebben geleerd dat één druppel uit de buret 0,05 ml in volume is. Gezien we werken met een nominale concentratie van 0,1 M natronloog zou één druppel ongeveer uitkomen op 0,1*5*10-5= 5*10-6 Mol hydroxide-ionen.  Dus dat is niet eens 1/10 druppel. 
 
Dus eigenlijk is het juist gunstiger als je er water bij doet, dat vermindert de kans dat hij van kleurloos in een keer doorschiet naar paars. Wat ik dus de eerste twee keer had.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Extra water bij titratie

Je ziet het goed, maar wel 1 puntje: Hadden jullie 300 mL in die erlenmeyer zitten? Waarschijnlijk minder, dus dat maakt het nog een stukje sterker.
 
Maar goed, waar het principe op neerkomt: Zodra je je omslagpunt hebt bereikt is 1 druppel genoeg om het hele omslagtraject te doorlopen, ook als het volume 2 of 5 keer zo groot is.
 
En aangezien het druppels zijn die je toevoegt, is de nauwkeurigheid hetzelfde.
 
Het is ook juist de bedoeling dat de kleur in een keer doorschiet. Dát is iets wat je objectief kunt beoordelen. "halverwege het traject" is veel moeilijker te definiëren.
 
Vergis je ook niet: handmatig titreren is een behoorlijk nauwkeurige methode! Het is alleen wel zaak om alles steeds netjes uit te voeren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer