Springen naar inhoud

PWS brandstofraket - brandstoffen

• Log in om te kunnen reageren

tarry

tarry

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2014 - 22:47

Ik wil berekenen hoeveel KNO3 ik kan oplossen in water dat x graden celcius is.

Bijvoorbeeld hoeveel gram per liter kokend water. Er van uitgaande dat het water blijft koken (dus niet dat het afkoelt door de toevoeging van KNO3 dat bv 25 graden celcius is).

Alvast bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tarry

tarry

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 03:46

Ik heb meteen nog een vraag:

Waarom werkt Fe2O3 als katalysator bij R-candy? (KNO3 + suiker). Ik snap dat het zorgt voor een tussen reactie die een lagere energie drempel heeft, maar hoe reageert het dan?

En kan iemand mij vertellen hoe ik zou kunnen berekenen hoeveel gram per 100 gram KNO3/suiker het beste is?

Op het internet staat tussen de 0.5 en 1%, maar voor mijn pws vind ik dit veeel te gokkerig.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44878 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 07:58

Ik wil berekenen hoeveel KNO3 ik kan oplossen in water dat x graden celcius is.

dat is niet te berekenen, maar als je bijvoorbeeld googlet met "solubility of potassium nitrate at different temperatures" (Engels googlen geeft voor dit soort dingen bijna altijd betere resultaten) dan vind je vrij rap wat je zoekt.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 11:04

Pas wel op voor je vingers, en die van een ander.

Er is niets "gokkerigs" aan "tussen de 0.5 en 1%. Het is een katalysator, dus je hebt erg weinig van nodig en de hoeveelheid komt niet zo precies.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

tarry

tarry

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 13:07

Lol meteen nog een, is er een manier om goed te voorspellen welke suiker je het beste kan gebruiken?

Ik heb al gevonden dat glucose beter is dan fructose omdat het een aldose is en fructose een ketose. En sacharide moet eerst worden opgebroken in glucose en fructose, om daarna dus een 50/50 mix te hebben waarvan glucose gewoon beter is. Dat betekent dan ook dat glucose waarschijnlijk beter presteert dan sacharide?

dat is niet te berekenen, maar als je bijvoorbeeld googlet met "solubility of potassium nitrate at different temperatures" (Engels googlen geeft voor dit soort dingen bijna altijd betere resultaten) dan vind je vrij rap wat je zoekt.

Oke, ja ik had het al gevonden maar ik dacht mijn leraar wil vast dat ik het bereken :P

Pas wel op voor je vingers, en die van een ander.

Er is niets "gokkerigs" aan "tussen de 0.5 en 1%. Het is een katalysator, dus je hebt erg weinig van nodig en de hoeveelheid komt niet zo precies.

Ik ga erg voorzichtig te werk, de eerste proef die ik ga doen is een stresstest (te hard koken, vonken, statische schokken etc).

En oke dat is eigenlijk best logisch, maar weet u dan ook toevallig WAT die roest doet?

Ik denk dat hij misschien de sacharose opdeelt in glucose en fructose?

Veranderd door tarry, 19 oktober 2014 - 13:11

tarry

tarry

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 13:16

Aub niet meer hier maaar in "[scheikunde] pws brandstofraket brandstoffen" reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44878 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 23:16

Aub niet meer hier maaar in "[scheikunde] pws brandstofraket brandstoffen" reageren

Opmerking moderator :

Beter gewoon hier in de oorspronkelijke topic doorgaan. Ik heb wel de titel aangepast van "oplosbaarheid KNO3" naar de huidige. Heb je relatief ongerelateerde vragen dan kun je daarvoor gerust een nieuwe topic openen, maar dan wel zonder de oude te herkauwen aub.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

tarry

tarry

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2014 - 15:53

[mod] Beter gewoon hier in de oorspronkelijke topic doorgaan. Ik heb wel de titel aangepast van "oplosbaarheid KNO3" naar de huidige. Heb je relatief ongerelateerde vragen dan kun je daarvoor gerust een nieuwe topic openen, maar dan wel zonder de oude te herkauwen aub. [/mod]

Sorry, ik wist niet hoe ik de titel enzo moest veranderen

tarry

tarry

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2014 - 15:52

Oke de vraag over welke suiker het beste is mag geschrapt worden.

Het is glucose, want dat is een aldose en fructose een ketose. En gewone suiker valt af want dat ontleed tot glucose en fructose.

Nieuwe vraag:

Hoe weet ik welke van de volgende vier gaat gebeuren?

12 KNO3 + C6H12O6 -> 6 CO2 + 6 H2O + 12 KNO2
6 KNO3 + C6H12O6 -> 6 CO2 + 3 H2O + 6 KOH + 3 N2O
24 KNO3 + 5 C6H12O6 -> 18 CO2 + 30 H2O + 12 K2CO3 + 12 N2
24 KNO3 + 5 C6H12O6 -> 30 CO2 + 30 H2O + 12 K2O + 12 N2

De reactie vind plaats onder hoge druk en temperatuur

tarry

tarry

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2014 - 20:00

Oke ik heb antwoord op al mijn vragen, ik weet alleen nog niet 100% zeker hoe roest als katalysator werkt maar ik ben er vrij zeker van dat het het ontleden van KNO3 makkelijker maakt.

Dit thread mag dicht

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures