Springen naar inhoud

Fluorescentie

• Log in om te kunnen reageren

xNatasjax

xNatasjax

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 11:49

Hoi allemaal.

Ik heb een vraag over fluorescentie.

De fluorescentie op atoomniveau snap ik. Dit zal niet volgens de moeilijkste manier zijn van alle quantummechanica maar meer schoolboek niveau (6atheneum) + wikipedia + een aantal wetenschappelijke artikelen.

Nu zijn er twee dingen die ik nog moet doen, dit zijn de fluorescentie op molecuulniveau snappen en dan een link leggen tussen fluorescentie en geconjugeerde systemen. Dit lukt mij niet. Wie kan er wat hulp bieden?

Groetjes, Natasja

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 12:41

Wat gebeurt er volgens jou als er op atoomniveau fluorescentie optreedt?

xNatasjax

xNatasjax

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 13:22

In een fluorescerende stof zitten atomen die elektromagnetische straling kunnen opnemen. Een atoom neemt een foton op, en daardoor schiet een elektron naar een hoger energieniveau, de 'aangeslagen toestand.' De energie die het op dat moment beschikt kan in stapjes worden afgestaan, waardoor het uitgezonden licht een langere golflengte krijgt dan eerst. Het meest verwonderlijke is natuurlijk als UV licht wordt omgezet in zichtbaar licht.

Bijvoorbeeld dit snap ik goed: http://www.kennislin...eurverschuivers

Dit is meer het niveau wat ik bedoel, dat ik snap: http://pharmaxchange...ble-absorbance/

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 15:52

Het is eerder het electron, en niet het atoom, dat het foton opneemt. ;) Helpt dat verder?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures