ruimte dichtheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 186

ruimte dichtheid

Ruimte verbuigt dmv zwaartekracht. Betekent dit
dat de dichtheid van de ruimte dan kleiner wordt.
Kan ruimte onbeperkt worden verbogen/uitgerekt.
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: ruimte dichtheid

John Wheeler vatte het als volgt kernachtig samen:
 
Ruimtetijd vertelt materie hoe zij moet bewegen. Materie vertelt ruimtetijd hoe zij moet krommen.
 
Ruimtetijd heeft geen dichtheid zoals bijvoorbeeld een gas. De kromming van de ruimtetijd wordt dus gedicteerd door de materie. Veel materie = veel massa = veel kromming. Geen massa zou geen kromming betekenen (niet realistisch in ons heelal) en een maximale kromming wordt bereikt bij een zwarte gat dat met zijn enorme massa de ruimtetijd zo sterk kromt dat deze gesloten wordt.

Berichten: 186

Re: ruimte dichtheid

Bedoeld is lege ruimte, dus vacuum. In het plaatje:
het volume van de ruimte veranderd oiv zwaartekracht
dus ook de dichtheid?
 
 
 
Bijlagen
3dspace.jpg
3dspace.jpg (29.16 KiB) 490 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: ruimte dichtheid

De dichtheid (dat is de massa van een volume materie) is bij een vacuüm altijd nul. Op deze dichtheid kan de kromming van de ruimtetijd dus geen invloed hebben.
 
Wel kan je stellen dat de kromming van de ruimtetijd sterker wordt onder invloed van een grotere massa, maar met dichtheid heeft dat niet te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: ruimte dichtheid

@Celtic: ik denk dat je de plaatjes en analogieën iets te ver doortrekt. 
 
De uitdrukking 'kromming van de tijd-ruimte' is vooral een wiskundige constructie en wil niet zeggen dat de tijd-ruimte letterlijk een soort materiaal is dat kan worden ingedrukt of uitgerekt of waarvan de dichtheid vergroot of verkleint kan worden.
 
 
Sinds de uitvinding van de algemene relativiteitstheorie weten we dat de zwaartekrachtsvergelijkingen van Newton te simplistisch zijn. Deze vergelijking zijn door Einstein vervangen door veel ingewikkeldere formules. Nu blijkt dat de wiskunde achter die nieuwe vergelijkingen heel veel lijkt op de wiskunde waarmee men de kromming van geometrische objecten uitrekent. Vandaar dat men het heeft over 'kromming van de tijd-ruimte'.
 
Auteurs van populair-wetenschappelijke boeken maken graag gebruik van die analogie om deze ingewikkelde wiskunde enigszins visueel voor te kunnen stellen. Maar het probleem daarmee is dat lezers die analogie algauw te letterlijk gaan nemen, wat vaak kan leiden tot misverstanden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 186

Re: ruimte dichtheid

http://www.scientias.nl/warp-drive-behoort-weer-tot-de-mogelijkheden-en-nasa-gaat-ermee-experimenteren/72171
 
Misschien is 'dichtheid' niet de juiste term. Warp-
drive is theoretische mogelijk. Het voertuig 'valt'
naar voren waar de ruimte gecomprimeerd is
maar waarom?
 
 
Bijlagen
warpdrive_diag.jpg
warpdrive_diag.jpg (51.38 KiB) 490 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: ruimte dichtheid

In het geval van de door jouw beschreven warpdrive is er zogenaamde exotische materie nodig die de uitzetting van de ruimte achter het schip en de samentrekking van de ruimte voor het schip bewerkstelligt. Daar is echter een hoeveelheid exotische materie voor nodig (ik denk dat die materie de blauwe ring om het schip heen is), die wij nooit van zijn lang zal zijn leven kunnen opwekken, laat staan in juiste banen leiden.
De ruimte voor het schip (hypothetisch) trekt samen, hetgeen niet wil zeggen dat de dichtheid van ruimte groter wordt. Het is geen stof in de zin dat er deeltjes dichter bij elkaar komen en zo de dichtheid groter maken (of kleiner, in het geval van de uitzetting achter het schip).
Dit zeggende moet wel vermeld worden dat het nog verre van duidelijk is wat ruimte nu eigenlijk is, maar ``we`` weten wel dat het niet een eigenschap als dichtheid heeft.
Of ruimte een energie inhoud heeft in de vorm van virtuele deeltjes-antideeltjesparen, die nauw verbonden is met de exotische materie waar ik het zojuist over had (in het geval van die exotische materie, die een negatieve massa heeft, ontbreken er vele toestanden van die paren, en met die negatieve massa kun je vreemde dingen doen: de warpdrive, het openhouden van een hypothetisch wormgat en het het zou zelfs wel eens de inflatie tot gevolg kunnen hebben gehad) is echter ook niet zeker.
De gangbare theorie is dat ruimte een heel kleine energie inhoud heeft (de kosmologische constante, en daar wordt niet die van Einstein bedoeld, of de vacuum energie waarvan eigenlijk niemand het definitieve antwoord heeft waarom die zo klein is) en dat die energie een uitdijende werking op de ruimte heeft. Deze energie blijft, hoe groot het universum ook wordt gelijk, en verdunt dus niet. Materie heeft een samentrekkende invloed op de ruimte maar verdunt wel naarmate het universum groter wordt. Gevolg is dat de ruimte versneld gaat uitdijen, omdat de constant blijvende vacuum energie die de ruimte doet uitdijen het ´´wint´´ van de afnemende samentrekkende kracht van de materie.
Dit is niet afgeleid uit theorieen (mijn puntjes op de klinkers doen het niet) maar uit waarnemingen waarvan de aannames op vrij losse schroeven staan. Daarna zijn vele theorieen ontworpen om die kleine kosmologische constante te verklaren, hoewel ik eigenlijk niet zeker weet of er daarvoor al theorieen waren die zo´n kleine vacuum energie voorspelden.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer