Waarom vinden sommige mutaties vaker plaats in een bepaald orgaan?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Waarom vinden sommige mutaties vaker plaats in een bepaald orgaan?

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van een verslag over de rol die bepaalde eiwitten spelen in het ontstaan van hersentumoren. Het proces waardoor mutaties in deze eiwitten kanker kunnen veroorzaken, is vaak duidelijk te vinden. Ik merk alleen dat ik meer moeite heb met ontdekken waarom bepaalde mutaties (bijv. IDH1/2-mutaties) nu vaker plaatsvinden in de hersenen dan in andere organen. Is er iemand die het antwoord weet op deze vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom vinden sommige mutaties vaker plaats in een bepaald orgaan?

Ik ben geen oncoloog, maar ik heb wel wat interessante artikelen hierover de afgelopen paar jaar gelezen. Het lijkt erop dat afhankelijk van het weefsel het DNA in de celkern anders georganiseerd is. Delen die minder gebruikt worden in dat orgaan zitten tegen de wand van de celkern aan, en andere delen van het DNA is meet bereikbaar in het midden van de celkern. Die stukken die relatief loshangen kunnen ook in de knoop raken, en soms verkeerd weer aan elkaar gezet worden. Hoe dat gebeurt is dus afhankelijk van het type weefsel, dus van het orgaan.

Er heeft hierover iets in Scientific American gestaan. Zal even kijken of ik een link voor je kan vinden naar een nieuwsitem hierover.
Kijk eens hier: http://www.scientificamerican.com/article/gene-location-affects-expression/ . Misschien niet makkelijk te lezen, maar ik denk wel waardevol voor je onderzoek.

Reageer