Springen naar inhoud

energie inhoud elektronen

• Log in om te kunnen reageren

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 18:00

Rangschik volgens stijgend energie-inhoud:

3d orbitaal, 2 p orbitaal, 3 p orbitaal, 2 s orbitaal

=> dit is het antwoord:  2 s orbitaal > 2porbitaal 3 p orbitaal > 3 d orbitaal 

Maar wat ik niet begrijp is waarom het niet is ->  2 p orbitaal > 2 s orbitaal ? (want het p orbitaal light door meer rechts in het periodiek systeem, en heeft daarom dus ook een kleinere staal en dus ook grotere energieinhoud..)

Kan iemand mij dit uitleggen aub?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2014 - 19:36

je hebt hier last van een klok-klepel-probleem denk ik. In het periodiek systeem zie je naar rechts toe een opvulling van p-orbitalen, maar dit betekent niet dat andere elementen geen p-orbitaal hebben. p-orbitalen horen bij atomen, en staan niet op zichzelf in het periodiek systeem.

De vraag is: gegeven "een" atoom, rangschik zijn orbitalen naar energie. Er zijn verschillende verklaringen waarom s-orbitalen een lagere energie hebben dan p-orbitalen, allen van verschillende kwaliteit. Dit staat normaal gezien in de één of andere vorm beschreven in je cursus of boek. Hoe dan ook leidt dit feit uiteindelijk tot het Aufbau-schema, dat verklaart in welke volgorde orbitalen worden opgevuld. Mijn tip: pluis opnieuw je studie-materiaal uit, want elke cursus of handboek zullen verklaring anders geven, maar het kan niet dat ze het niet ergens aanraken.

This is weird as hell. I approve.

Choco__

Choco__

• >250 berichten
  • 932 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2014 - 16:49

Ok, ik zie het nu al via aufbra principe!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures