[scheikunde] hoe zuiverheidsgraad KClO3 berekenen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

hoe zuiverheidsgraad KClO3 berekenen?

dag iedereen,
voor een practicum moesten wij de zuiverheidsgraad KClO3 berekenen op twee manieren, de eerste manier is op basis van de hoeveelheid zuurstofgas vrijgesteld; de tweede manier is op basis van de hoeveelheid KCl die achter blijft in de proefbuis.
det hebben we gedaan door de proefbuis te verhitten.
 
                                 MnO2

Totaalreactie: 2 KClO3 -->2KCl + 3 O2
 
we hebben 1.0328 g KClO3 afgewogen, na de reactie hebben we berekend dat er 0.4101g O2 is vrijgekomen. Dus dat is 0.0427 mol O2 en 0.028 mol KCl.
Nu is mijn vraag hoe bereken je de zuiverheidsgraad van KClO3?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hoe zuiverheidsgraad KClO3 berekenen?

Als je 0.028 mol KCl had, met hoeveel mol kaliumchloraat komt dat overeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: hoe zuiverheidsgraad KClO3 berekenen?

Fuzzwood schreef: Als je 0.028 mol KCl had, met hoeveel mol kaliumchloraat komt dat overeen?
uit de reactievergelijking kan je afleiden dat dat met evenveel mol overeenkomt.
 
reactie: 2KClO3 --> 2KCl + 3 O2
            0.028 mol    0.028    0.0427        

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hoe zuiverheidsgraad KClO3 berekenen?

Je zegt dat je de hoeveelheid O2 berekend hebt. Heb je de hoeveelheid O2 ergens mee gemeten en vanuit die meetwaarde gerekend? Eenzelfde vaagheid voor de KCl: heb je die hoeveelheid na uitvoering van de reactie gewogen en omgerekend of berekend vanuit je hoeveelheid O2?
 
Waarom ik dit vraag: ik merk dat ik wat vreemde getallen uitkrijg als ik met jouw waardes aan de slag ga.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: hoe zuiverheidsgraad KClO3 berekenen?

Je zegt dat je de hoeveelheid O2 berekend hebt. Heb je de hoeveelheid O2 ergens mee gemeten en vanuit die meetwaarde gerekend? Eenzelfde vaagheid voor de KCl: heb je die hoeveelheid na uitvoering van de reactie gewogen en omgerekend of berekend vanuit je hoeveelheid O2?

 

Waarom ik dit vraag: ik merk dat ik wat vreemde getallen uitkrijg als ik met jouw waardes aan de slag ga.
Het aantal mol O2 heb ik berekend door: de massa KClO3 voor de proef te meten en de massa ervan na het verhitten opnieuw te meten, hierdoor weet ik hoeveel O2 damp er zich heeft gevormd. Het verschil tussen deze 2 massa's bedraagd 0.4101g. Dit heb ik gedeeld door de molaire massa van O2 en dan bekom ik 0.00427mol. Vanuit het aantal mol O2 heb ik het aantal mol KCl berekend.

Sorry,bij de resultaten ben ik verkeerd geweest en er moet dus nog een extra 0 na de komma. Zoals mijn laatste resultaat 0.00427mol.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: hoe zuiverheidsgraad KClO3 berekenen?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoe zuiverheidsgraad KClO3 berekenen?

Je hebt berekend hoeveel mol kaliumchloraat je had. Met hoeveel gram komt dat overeen?

Reageer