Houdkracht magneet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Houdkracht magneet

Dag allemaal,
 
Ik heb een vraag over de houdkracht van magneten. Allereerst ben ik gaan lezen, bv hier:
http://www.supermagnete.de/dut/faq/Waarom-heeft-dezelfde-magneet-bij-jullie-concurrent-de-dubbele-houdkracht
 
Hier staat uitgelegd dat de houdkracht bepaald word op een stalen plaat.
 
Mijn vraag is echter wat de houdkracht is als twee identieke magneten op elkaar zitten.
In een plaatje:
 
Afbeelding
 
Zal in het tweede (rechter) geval de houdkracht verdubbelen ?
 
Alvast bedankt :)

Berichten: 11

Re: Houdkracht magneet

Ok, ik kwam deze tegen:
http://www.kjmagnetics.com/calculator.asp
 
Afbeelding
 
Hieruit zou dus blijken dat het niet uitmaakt en de houdkracht hetzelfde is.
 
Tusen twee stalen platen zou de houdkracht dus wel groter kunnen zijn zo te zien. De dikte van deze platen zal denk ik wel uitmaken.
Mijn volgende vraag is dan:
 
Magneet: diameter 20mm, dikte 5mm, N42
Stalen platen: dikte 2mm
 
Afbeelding
 
Hoe kan ik inschatten/berekenen wat de houdkracht wordt bij een bepaalde plaatdikte ?
 
Bedankt alvast

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Houdkracht magneet

De saturation flux density (magnetische verzadiging) van staal is ongeveer 1,2 Tesla (12000 Gauss). Heb je een magneet met een oppervlakteveld van bijvoorbeeld 6000 Gauss, dan mag om niet verzadigd te raken de staalplaat niet dunner zijn dan 6000/12000 maal de afstand tussen de polen van de magneet, hier dus de halve ribbe bij een kubusvormige magneet.
 
Dit is overigens wel een heel erg ruwe benadering en er zijn vast veel preciezere methoden. Zo zal halvering van de dikte tot een kwart van de ribbe nauwelijks terugloop in houdkracht laten zien (in de orde van een paar procent), nog dunner en dan gaat het sneller bergafwaarts. Dikkere staalplaat heeft geen enkele zin omdat het staal in dit voorbeeld bij 0,5 ribbe dikte al niet verzadigd kan raken.
 
Kijk eens of je wat bereikt met de dikte calculator van diezelfde site: klik
 
Bij jouw parameters, N42, rond 20mm, 5mm dik komt daar 7,7 kg uit bij een plaat staal van 2 mm dik, en een procent meer bij 2,5mm. De waarden in jouw afbeelding gelden dus ook nagenoeg bij 2 mm plaatdikte.

Berichten: 12.262

Re: Houdkracht magneet

Als het gaat over munt/schijfvormige Nd magneten en het optillen van staal kun je heel grof stellen dat de magneet de beperkende factor is als het staat aanzienlijk dikker is dan de magneet. Andersom is het staal de beperkende factor als het dunner is dan de magneet.

In de praktijk heeft dat ook wel zn gevolgen: een magneet die verkocht wordt met een 'houdkracht' van 200 kilogram is prima geschikt om aan te gaan hangen als je die tegen een dik stalen profiel oid plaatst. Maar plaats je die tegen een milimeter dunne staalplaat dan val je geheid naar beneden, en krijg je waarschijnlijk die magneet nog op je hoofd ook.

Je ziet wel eens plaatjes van een Nd magneetje ter grootte van een dubbeltje dat een hamer aan de stalen profiel opgehangen houdt. Dat kan op zich ook wel, maar werkt niet als je dat stalen profiel vervangt door dun plaatstaal.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Houdkracht magneet

Opmerking moderator

Deze topic is verplaatst naar het subforum Elektriciteit en Magnetisme
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 11

Re: Houdkracht magneet

Bedankt voor de antwoorden, maakt het een stuk inzichtelijker

Reageer