Springen naar inhoud

Betekenis van isospin?

• Log in om te kunnen reageren

LiamAel

LiamAel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2014 - 17:06

Hallo iedereen,

ik ben al een tijdje boeken aan het lezen omtrend kwantummechanica en andere delen van de moderne natuurkunde.
Maar de vraag is of iemand die betekenis van de term isospin en intrisieke spin zou kunnen uitleggen omdat deze in het engels moeilijk te begrijpen is.

Alvast bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2014 - 22:34

Leer eerst wat spin is.

Spin is een eigenschap die elementaire deeltjes bezitten die overeenkomt met "intrinsiek" angulair moment in die zin dat het kan opgeteld worden bij het orbitaal angulair moment tot het totale ang moment. Spin, en angulair moment in het algemeen hebben eigenaardige eigenschappen in quantum mechanica. Vooral de regels rond het optellen van angulair momenta.

Isospin heeft niets met angulair moment te maken. Het is een begrip in de kernfysica en gaat over het nucleon dat 2 toestanden: proton en neutron heeft.

Wegens symm in de kernkracht is dit een "goed" kwantum getal en nuttig om over te spreken. Het noemt isospin omdat het dezelfde wiskundige structuur heeft als een spin 1/2 deeltje.

Vragen?

Het werken met ang moment in QM is moeilijk, hier moet je op studeren. Ik raad Sakurai aan. 

LiamAel

LiamAel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2014 - 14:57

Bedankt om dit op te helderen. :)

En vragen ik heb er wel een paar om te beginnen.

Wat betekent de term Sakurai? :P

En ook omdat ik 15 ben heb ik nog niet echt zware wiskunde gehad, dus misschien weet je op welke manieren ik de hoeveelheden aan wiskunde zou kunnen leren?

En ook hoewel ik al een kleine basis kennis heb aan fysica en kwantummechanica , of er misschien boeken zijn die je als must reads aanduid (al dan niet met de bijhorende wiskunde)?

Bedankt.

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2014 - 16:31

Met Sakurai bedoelt LiamAel de schrijver van een boek dat een goede behandeling van het kwantummechanisch hoekmoment biedt.

Veranderd door descheleschilder, 25 oktober 2014 - 17:58

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2014 - 23:50

De naam isospin heeft overigens niet zijn oorsprong in het feit dat het dezelfde wiskundige gebruikt als de intrinsieke spin van een deeltje. Je zou kunnen denken dat iso, dat ´´gelijk´´ betekent, slaat op dezelfde wiskunde als spin (hetgeen ook zo is), maar ´´iso´´ slaat niet op de wiskunde. De term isospin stamt echter uit de begintijd van de kernfysica en werd toen isotopische spin genoemd, een wat slecht gekozen naam aangezien twee isotopen van een atoomkern uit verschillende aantallen nucleonen bestaan (het aantal protonen is gelijk, maar het aantal neutronen verschilt). Een betere term was isobarische spin, aangezien bij een rotatie (en hier word ik waarschijnlijk iets te wiskundig) in de iso(barische)spin ruimte het aantal nucleonen gelijk blijft.

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

LiamAel

LiamAel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2014 - 13:46

Ik denk dat 'k dit al eens heb gelezen in het boek de bouwstenen van de schepping van 't Hooft , al weet ik het niet zeker.

En inderdaad de isospin ruimte is nog iets te wiskundig maar, ik begrijp het punt wel.

Bedankt :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures