Percentage gum in Guar meel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Percentage gum in Guar meel

Hallo, wij zijn op zoek naar een eenvoudige, snelle methode om het gehalte van Gum in Guar meel te kunnen meten in het procentengebied. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Percentage gum in Guar meel

heb je al gezocht op internet naar methoden?
 
wat voor soort molecuul is guar gum en wat voor verontreinigingen verwacht jij?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: Percentage gum in Guar meel

Goedemorgen ArcherBarry, bedankt voor je vraag. Guarmeel wordt gestabiliseerd met gom (bijv. xantine), maar er zijn meerdere soorten gom. Via b.v. HPLC zijn de sommige bestanddelen wel te bepalen, echter niet de totale hoeveelheid gom. Ik heb al meerdere keren op internet gezocht. De meeste resultaten gaan over bedrijven welke het product guarmeel kunnen leveren, echter er staat geen analysemethode bij. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Percentage gum in Guar meel

Ik weet hier niets over, maar zie volgens mij een interessante verwarring: er bestaat een product "guar gum". Blijkbaar gaat het bij "guar meel" niet over de gum? En wordt guar meel met xanthaan gum gestabiliseerd?
Ik vind het een raar verhaal. Net als ArcherBarry vermoed ik dat er in guarmeel van nature guar gum zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Percentage gum in Guar meel

Inderdaad, guar gom zal niet snel gestabiliseerd worden met xanthaan gom.
 
Dat heeft een paar redenen. Guar gom valt onder de familie galactoman en is van plantaardige oorsprong (vooral veel gebruikt in de oosterse keuken).
Xanthaan gom is van microbiologische oorsprong en heeft een compleet ander gel gedrag.
 
Daarnaast gaat xanthaan interacties aan met guar/locust bean gum waardoor bij onjuist gebruik te sterke en heterogene gels zullen ontstaan.
 
Ik denk dat guar gom eerder gestandaariseerd (niet gestabiliseerd) zal worden met sacharose.
 
Het punt is, wat wil je weten. Je hoeft alleen maar te meten wat je wilt weten. De rest is niet interssant.
Dus is mijn vraag, wat wil jij weten?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: Percentage gum in Guar meel

Goedemorgen, wederom bedankt voor het meedenken. Ben via TNO iets verder dat de gom uit galactomannaan bestaat. Door dit te hydrolyseren kan je galactose en mannose verkrijgen welke via HPLC bepaald kunnen worden. Ze zouden 3 hydrolysestappen met zwavelzuur kunnen uitvoeren waarna de verkregen suikers gedetecteerd worden. Ik moet nu voor de klant een afweging maken tussen eenmalig zeer hoge kosten of toch nog een methode in handen krijgen.
Er zijn tot op heden geen gestandaardiseerde methoden aanwezig (ISO, AOAC, EG-richtlijnen, GOS) om dit zelf uit te voeren en dan moeten we een geheel nieuwe methode gaan opzetten met onze eigen spullen. Vandaar deze zoektocht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Percentage gum in Guar meel

Ik raad aan om contact op te nemen met de WUR afdeling food chemistry. misschien kunnen zij een (standaard) analyse voor jullie uitvoeren
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer