[Elektricitet] Watts naar ampère

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1

[Elektricitet] Watts naar amp

Ik had een vraag over het aantal watts ik kan gebruiken bij een aanbod van 10 A? Ik ga binnenkort op vakantie en wil enkele electronische apparaten gaan beruiken. Op de camping kun je niet alle apparaten aansluiten omdat je dan te weing 'stroom' hebt! Klopt dit? Ik wil een koelkast gebruiken en tegelijktijd eventueel een kookstel van 1200 watt bij een ampere hoeveelheid van 6 of 10. Is dit mogelijk of moet je de ijskast uittrekken voordat je gaat koken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

hangt af van voltage en de zekering die is geplaatst op je groep.

voorbeeldje:

spanning 230 V

zekering 6 A

maximaal aan te sluiten vermogen van alle apparaten (en lampen etc.) samen is dan 230 x 6 = 1380 W

Denk er ook even om dat een apparaat dat op gang komt (elektromotor) bj de start vaak tijdelijk even wat meer stroom verbruikt. Een stofzuiger van 1300 W in bovenstaand voorbeeld zou de stop net wel of net niet kunnen doen springen tijdens de start.

Dus hou wat ruimte..... Of zorg voor voldoende zekeringen..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

Als je niet naar Amerika gaat op vakantie maar in europa blijft is het volgens mij altijd 230 Volt (Klazon?). Een aansluiting op de camping is meestal 16 ampere per standplaats, dus dan kan je 230x16 Watt aansluiten.

De zekeringen van de Camping zullen denk ik dus zoals gezegd op 16 ampere afgezekerd zijn, het hangt verder af van je caravan (als je met de caravan gaat) en ook van de verdeelblokjes enz. Als jij alles op 1 verlengsnoer hebt zitten moet je oppassen omdat die vaak voor 10A gemaakt zijn. Maar waar ga je precies naar toe en met een tent of caravan?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

in Amerika was netspanning 110 volt dacht ik, en 60Hz.

kijk wat ik vind:
Elektriciteit:  

De netspanning in de Verenigde Staten is 110 -115 volt.    

Neem een verloop of wereldstekker mee, de stopcontacten zijn berekend op stekkers met platte pinnen.
http://www.freebirdfocus.nl/Reistips%20Florida.htm

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

De netspanning in West-Europa is nominaal 230V. Maar mag daar maximaal 6% van afwijken, dus alles tussen 216 en 244 kan voorkomen.

En reken er maar niet te vast op dat je op een campingaansluiting 16A krijgt. Vaak zijn die aansluitingen gezekerd met 4A. En dat heeft weer verschillende redenen, b.v. om te voorkomen dat mensen er ventilatorkachels op aansluiten die dag en nacht staan te draaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

klazon schreef:De netspanning in West-Europa is nominaal 230V. Maar mag daar maximaal 6% van afwijken, dus alles tussen 216 en 244 kan voorkomen.

En reken er maar niet te vast op dat je op een campingaansluiting 16A krijgt. Vaak zijn die aansluitingen gezekerd met 4A. En dat heeft weer verschillende redenen, b.v. om te voorkomen dat mensen er ventilatorkachels op aansluiten die dag en nacht staan te draaien.
Met andere woorden bel de camping als je het 100% zeker wilt weten, het kan namelijk varieren tussen 800 Watt tot 3800 Watt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 11

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

De oplossing is simpel. De vermogenswet. U*I=P

U is de spanning in volt en I is de stroom in Ampère. Het product is P in Watt.

De netspanning in USA en kleine schommelingen wijzigen deze formule niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

evarist schreef:De oplossing is simpel. De vermogenswet. U*I=P

U is de spanning in volt en I is de stroom in Ampère. Het product is P in Watt.  

De netspanning in USA en kleine schommelingen wijzigen deze formule niet.


Nee natuurlijk niet, maar als hij op vakantie zou gaan naar amerika en daar maar een aanbod van 10A zou hebben, zoals de topic starter in zijn eerste zin zegt, dan zou het ineens de helft van het aantal Watt zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

En als hij naar de USA op vakantie gaat kan hij de meeste van zijn elektrische spulletjes niet meenemen, want die zullen daar niet werken.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

Hier is de spanning 220 V en de frequentie is 50 Hz.

In de US is de spanning 110 V en de frequentie is 60 Hz.

Als men de spanning zou transformeren naar de juiste spanning,dan nog zijn er voor veel toestellen problemen.Een tweepolige asyncroonmotor die hier 3000 min 5% toeren draaid per minuut,draaid daar 3600 min 5% toeren per minuut.Door de hogere frequentie zouden die motoren ook hun maximum vermogen niet kunnen leveren.Hun impedantie neemt immers toe met de frequentie.Een uurwerk van bij ons zou ieder uur 12 minuten voorlopen.Veel toestellen werken inwendig met gelijkspanning en eens dat de spanning aangepast is zijn er verder geen problemen.Die naar de US of Canada uitwijkt doet er best aan zijn toestellen te verkopen en in het nieuwe land nieuwe toestellen te kopen.(véél goedkoper)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

zeeman schreef:Hier is de spanning 220 V en de frequentie is 50 Hz.

In de US is de spanning 110 V en de frequentie is 60 Hz.
Inmiddels zitten we in West-Europa op 230V en in de USA op 115V.

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

Beste,zet een registrerende voltmeter op het net en je zult versteld staan van zijn bokkesprongen.Alleen de frequentie is heilig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

Beste,zet een registrerende voltmeter op het net en je zult versteld staan van zijn bokkesprongen.Alleen de frequentie is heilig.
Vertel mij wat, ik werk bij een elektriciteitsbedrijf.

De nominale spanning is 230V. Daarop is een afwijking van + en - 6% toegestaan, dus alles tussen 216 en 244 volt is goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

En ik moet zeggen dat je je werk netjes doet, want de 20-30 keer per jaar dat ik het opmeet zie ik het nooit beneden de 225 en zelden boven de 230. (behalve die vrijdag de 25e november met die dansende lijnen. [wortel] ).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektricitet] Watts naar amp

en als ik nou lager meet? (op maandag wasdag bijvoorbeeld) hoe kan ik dan bewijzen dat er echt maar minder dan 216 Volt had? en wat krijg ik dan als vergoeding?

Reageer