Springen naar inhoud

HIV Viral Load

• Log in om te kunnen reageren

dpkeys

dpkeys

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2014 - 11:41

Hallo mensen, 

Ik heb nogal moeite met een bepaalde NLT opdracht voor school, betreffende de vraag:

"Welk proces of welke processen zorgen ervoor dat de viral load van HIV in een menselijk lichaam na 6 weken sterk afneemt om vervolgens over een periode van 10 jaar weer toe te nemen?" 

Hiv-timecourse.png

Zou het zitten in de mutaties van HIV of juist in het menselijk afweersysteem?

Naast dat het super interessant is heb ik het ook best wel hard nodig voor mn verslag ;)

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2014 - 12:55

Interessante vraag. Helaas kan ik je niet helpen, maar het valt wel op dat in de periode van 'actue HIV' de hoeveelheid T-lymfocyten per kubieke millimeter sterk afneemt, waarbij na 6 weken deze hoeveelheid weer geleidelijk stijgt. In de jaren na die 6 weken zie je dat de hoeveelheid HIV RNA kopieën per mL plasma toeneemt en dat de hoeveelheid T-lymfocyten weer geleidelijk afneemt.

Als je het mij vraagt gaat het om het volgende:
1) persoon wordt geïnfecteerd met HIV;
2) het virus zorgt ervoor dat de T-lymfocyten in aantal dalen (dit kan zijn omdat HIV de witte bloedcellen aanvalt en/of de aanmaak van de witte bloedcellen onderdrukt);
3) de hoeveelheid T-lymfocyten is nu zo laag dat het virus zich kan verspreiden door het hele lichaam, waaronder ook enkele organen binnen het lymfestelsel;
4) een grote hoeveelheid RNA van HIV wordt vernietigd door het afweersysteem (of door controlerende processen tijdens translatie/transcriptie), maar er blijft wel een bepaalde hoeveelheid achter;
5) HIV muteert en de hoeveelheid RNA groeit weer langzaam. Hetzelfde gevolg treed weer op als bij punt 2: de T-lymfocyten worden aangevallen en/of de aanmaak wordt onderdrukt;
6) de hoeveelheid T-lymfocyten is nu zo ontzettend laag dat het virus ongeremd is. De dood van de patiënt volgt.

Ik ben hier echter niet zeker van, maar je ziet zeker wel verbanden in de grafiek, zoals het gegeven dat de concentratie T-lymfocyten stijgt als de hoeveelheid RNA kopieën van HIV daalt. Ook is bekend dat HIV een snel muterend retrovirus is.
"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures