Is het toeval dat een kilogram overeenkomt met het gewicht van een liter water?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Is het toeval dat een kilogram overeenkomt met het gewicht van een liter water?

De vraag lijkt mij duidelijk.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Is het toeval dat een kilogram overeenkomt met het gewicht van een liter water?

Misschien dat de kilogram zo ooit vastgelegd is? ;) http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilogram
 
Of denk je dat de SI eenheden zomaar uit de lucht zijn komen vallen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Is het toeval dat een kilogram overeenkomt met het gewicht van een liter water?

Het geldt alleen voor water met een temperatuur van 4ºC en een standdaarddruk van 1,013 bar.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Is het toeval dat een kilogram overeenkomt met het gewicht van een liter water?

Dit is geen toeval. Je moet je eenheden op een manier vastleggen. En bij gewicht heeft men een dm3 water gebruikt als maat voor de kilogram. Dan kan je je natuurlijk afvragen waarvan de meter komt want die komt immers voor in de definitie van die kilogram. Vroeger werd er soms met het 400g stelsel gewerkt (in plaats van 360° dus). Eén toertje op een cirkel was dan 400 gon en één gon was dan 100 centigon. Men heeft dan de kilometer gedefinieerd als één centigon op het oppervlakte van de Aarde. Net zoals 1 nautical mile gedefinieerd is als 1 minuut op het Aardoppervlak volgens het 360° stelsel. Het is dus geen toeval dat één toertje rond Aarde ongeveer 40000km is.

Merk op dat de definitie van de meter al is veranderd. Nu definieert men die a.d.h.v. de afstand dat het licht aflegt in vacuüm over een bepaalde tijd. De reden hiervoor is omdat er reeds heel erg nauwkeurige toestellen bestaan voor het meten van tijd (atoomklok bvb). Op die manier kunnen we de meter dus ook veel preciezer vastleggen dan op de ouderwetse manier. Merk ook op dat het meten van de lichtsnelheid geen enkele zin heeft, behalve dan het ijken van de meetapparatuur. De lichtsnelheid is immers per definitie 299'792'458 m/s
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer