Springen naar inhoud

potentiometer

• Log in om te kunnen reageren

Dries Vander Linden

Dries Vander Linden

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2014 - 12:44

Ik snap het principe niet goed van een potentiometer.. Bijvoorbeeld bij volgende vraag:

prtttt.png

weet ik niet goed hoe ik het netwerk eenvoudig opschrijf en hoe ik verder de vraag aanpak...

Iemand hulp?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 oktober 2014 - 14:19

weet ik niet goed hoe ik het netwerk eenvoudig opschrijf 

Op zich als een betrekkelijk eenvoudige schakeling van 3 weerstanden

serieparallel.gif

en veel moeilijker moet je daar niet over denken.

als de weerstand A gelijk is aan de vervangingsweerstand van parallelweerstanden B en C dat is de potentiaal tussen A en B precies de helft van de bronspanning (spanning wordt gedeeld) 

daarmee zou je al eens vergelijkingen kunnen opstellen voor het geval de potentiaal tussen A en B 110 V moet zijn. 

bijvoorbeeld

Ua + Ub = 220 V

Ra = 1/Rb + 1/Rc

etc.

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 25 oktober 2014 - 17:08

Tsjonge, dit is echt een beroerd gestelde vraag.

Vertakkingen gebeuren niet want een vertakking is geen gebeurtenis.

De vraag waar er vertakt moet worden bij de gegeven gewenste spanningen is eigenlijk altijd goed want er staat niet of ook de gewenste spanningen moeten optreden.

Misschien is dit een beetje spijkers op laag water zoeken maar toch vind ik dat de vraagsteller iets meer moeite mag steken in een goede formulering. De volgende punten zijn inhoudelijke onduidelijkheden:

Als er aan de wens voldaan wordt, dan is het nog de vraag of de vertakking moet worden bepaald in de onbelaste situatie of in de belaste situatie. 

Voor de plaats waar afgetakt moet worden, kun je aannemen dat je zoiets moet doen als de plaats uitdrukken in het % van boven naar beneden aannemende dat in Rp de weerstand per lengteeenheid constant is.

Er wordt een spanning gegeven zonder een referentie aan te geven. Waarschijnlijk wordt bedoeld dat L- het nulniveau is maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Voor elke stand zal wel U1, U2 of U3 worden bedoeld ofschoon het denkbaar is dat een traploze potentiometer op drie punten wordt afgetakt.

Jan legt het principe van de schakeling prima uit.

In een eerste stap zou je de weerstand van de 4 delen van de potentiometer Rp kunnen bepalen, zodat in onbelaste toestand voldaan wordt aan de gewenste spanningen waarbij het nulniveau in Lligt.

Daarmee kun je verder rekenen en verder raden naar wat de vraagsteller bedoelde.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures