[scheikunde] Hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten aantonen in voedsel.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten aantonen in voedsel.

Hee,
 
Ik had even een vraagje want ik wil graag hamburgers onderzoeken in het lab. Maar ik heb nog geen idee hoe ik de hoeveelheid vetten, eiwitten en koolhydraten kan bepalen in een hamburger. En welke methodes ik hiervoor het beste kan gebruiken. Ik zou het erg waarderen als iemand mij hier verder mee kan helpen.
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten aantonen in voedsel.

heb je al op internet gekeken?
 
er zijn verschillende handleidingen voor vet, eiwit, koolhydraat bepalingen te vinden op het internet.
 
daarnaast zal de zoekfunctie van dit forum ook voldoende hits geven.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten aantonen in voedsel.

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 11

Re: Hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten aantonen in voedsel.

Ik doe mijn PWS over superfoods en moet ook zulke stoffen in voedsel gaan aantonen...
Leraren zeggen mij dat je daarvoor een gaschromatograaf kan gebruiken

Berichten: 772

Re: Hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten aantonen in voedsel.

Koolhydraten kunnen met gaschromatografie bepaald worden ja ( door bvb een silylering) maar dergelijke methode is meer gedoemd om te mislukken dan om te lukken. Ik zou eerder kijken naar spectrofotometrische methoden. Welke suikers dien je trouwens te bepalen? Enkel glucose of ook anderen? Eiwitten zijn ook makkelijk spectrofotometrisch te meten. Denk bvb aan de methode van bradford.

Berichten: 29

Re: Hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten aantonen in voedsel.

De vetbepaling kan ook op instrumentele manier gedaan worden maar ik denk dat het eenvoudiger is om hiervoor een analytische methode te gebruiken. Hierbij zou ik opteren voor een solventextractie. Je kan een Batch uitvoering gebruiken, methode van Mojonnier. Of je kan (semi)continu gaan, bijvoorbeeld Soxhlet methode.

Beide methoden vind je terug op het internet.

Reageer