[scheikunde] titratie H2SO4 met KOH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

titratie H2SO4 met KOH

De molariteit van H2SO4 = 0,1
De molariteit van KOH = 0,5
 
we moesten vervolgens een bekerglas vullen met 50 ml van de 0,1 M H2SO4 en een spuit van 20 ml 0,5 M KOH
 
Nu moest de pH worden berekend bij verschillende aantal ml (dat ging dus tot 20 ml)
 
Hoe bereken ik dit?
 
Zo ver ben ik tot nu toe gekomen:
 
0 ml KOH toegevoegd
 
             H2SO4 (aq) + H2O (l) -> HSO4(aq) + H3O(aq)
 
Begin             ?                  ?              0                    0
Omzet            ?-X              ?-X            X                    X
Eind               ?-X              ?-X            X                    X
 
Kz = [HSO4-][H3O+] / [H2SO4]  =  [H3O+]/ [H2SO4] = >> 1
want Kz van H2SO4 is >>1
 
Wat moet ik bij het vraagteken zetten? Is dat gewoon de molariteit van de stoffen?
 
Bij voorbaat dank!
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: titratie H2SO4 met KOH

Nee, het begint veel makkelijker dan dit.
 
Even voor een stappenplan, een soort terug redeneren: 1. Welk gegeven heb je nodig om de pH te kunnen berekenen? Als je dat weet, kom je al een eind verder.
 
En verder: 2. Geef de vergelijking van de reactie eens die plaats vindt tijdens het toevoegen van het kaliloog.
 
En dan nog: 3. Welk niveau? Want ik vermoed dat je nogal wat aannamen mag doen, maar die zijn afhankelijk van het niveau. Oftewel, het kan moeilijk zeer exact of minder moeilijk minder exact.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 11

Re: titratie H2SO4 met KOH

Ik zit op het moment in VWO6.
 
Om de pH te berekenen heb je toch de concentratie nodig?
 
de reactie met kaliloog: H2SO4 + OH- -> HSO4 + H2O
 
maar er zijn toch eigenlijk 2 reacties? De ene reactie is alleen die van H2SO4, wanneer er nog geen base bij is toegevoegd (dus bij 0 ml)
en de andere reactie is dan toch degene die hier boven staat geschreven?
 
Hartelijk bedankt voor uw hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: titratie H2SO4 met KOH

Wat Wdeb bedoelt is dat in een versimpelde wereld zowel zwavelzuur als kaliloog volledig hydrolyseren.
In zo'n wereld geldt als je 1 mol opgeloste KOH toevoegt aan ½mol opgeloste H2SO4   het mengsel een pH van 7 zal hebben.
 
In dat geval pak je de oefening veel te ingewikkeld aan. Da is het gewoon de kwestie van in een mengsel van 1 mol KOH en 1 mol H2SO4 per saldo 1 mol H3O+ in oplossing overblijft (de rest wordt water volgens OH- + H3O+ -> 2H2O) 
 
De werkelijkheid van dat hydrolyseren ligt toch iets genuanceerder. Vraag is of dát de bedoeling van de oefening is (en dat is dus een kwestie van niveau).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 77

Re: titratie H2SO4 met KOH

Jan van de Velde schreef: Wat Wdeb bedoelt is dat in een versimpelde wereld zowel zwavelzuur als kaliloog volledig hydrolyseren.
In zo'n wereld geldt als je 1 mol opgeloste KOH toevoegt aan ½mol opgeloste H2SO4   het mengsel een pH van 7 zal hebben.
 
In dat geval pak je de oefening veel te ingewikkeld aan. Da is het gewoon de kwestie van in een mengsel van 1 mol KOH en 1 mol H2SO4 per saldo 1 mol H3O+ in oplossing overblijft (de rest wordt water volgens OH- + H3O+ -> 2H2O) 
 
De werkelijkheid van dat hydrolyseren ligt toch iets genuanceerder. Vraag is of dát de bedoeling van de oefening is (en dat is dus een kwestie van niveau).
Dus je hebt een pH-waarde niet altijd nodig om een titratieberekening te doen?

Berichten: 772

Re: titratie H2SO4 met KOH

Dat hangt er vanaf welke berekening je wilt uitvoeren.

Berichten: 11

Re: titratie H2SO4 met KOH

klopt dit dan wel?
 
0 ml KOH toegevoegd
 
H2SO4 (aq)   +     2 H2O (l)    ->   SO42- (aq)   + 2 H3O+ (aq)  
In 0,1 M H2SO4 geldt: [H3O+] = 2 x 0,1 M = 0,2 M

pH = -log[H3O+]

pH= -log(0,2) = 0.7
 
1 ml KOH toegevoegd
H2SO4 (aq)   +  2 OH- (aq)   ->   SO42- (aq)   +   2 H2O (l)
 
 
hoe reken ik dan de pH uit wanneer ik bijvoorbeeld 1 ml KOH toevoeg?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: titratie H2SO4 met KOH

Reageert het hydroxide-ion met de ongeïoniseerde zwavelzuur????
 
Noteer eens al de deeltjes met hun hoeveelheden die aanwezig zijn in de erlenmeyer na het toevoegen van de 1 mL kaliloog (die dan natuurlijk gereageerd heeft met het zuur).
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer