Springen naar inhoud

Zuigt een zwart gat ruimte op?

• Log in om te kunnen reageren

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2014 - 14:06

Ik heb een bekende fysicus eens horen vermelden dat een zwart gat ruimte opzuigt. Dit is volgens mij niet het geval. Net zo min als ik denk dat de ruimte rondom een draaiende zware bol steeds meer rond de bol heen draait, maar een stabiele naar de kant van de draaiing vervormde gedaante aanneemt.

Hoe zit dat?

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Woutertje

Woutertje

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2014 - 16:30

U redenatie klopt volgens mij. Het zwartgat kromt de ruimte enkel tot een singulariteit. Eens het zwartgat gevormd is en ze niet meer aangroeit door accretie van materie is die omgeving stabiel. 
Idem voor die zware bol, als die niet zwaarder wordt of sneller gaat draaien zal de omgeving niet sterker gaan meedraaien.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5392 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2014 - 18:54

Dat eerste lijkt mij inderdaad onzin.

Met het tweede effect, ik neem aan dat je hier doelt op het Lense-Thirring effect, ook wel 'frame-dragging' genoemd, heb ik het wat lastiger. Bijna overal hoor je spreken over het continue meeslepen van het frame van gebogen geodeten, en de filmpjes erover (zoals de uitleg op Youtube van Kip Thorne) laten dit ook zien, evenals de filmpjes van Nasa en de Gravity Probe-B site.

Vraag is welke van de volgende twee analogieën de werkelijkheid het meest verbeeldt:

- Laat in de bekende rubberen vel analogie van de ruimtetijd de centrale massa zelf roteren. Nu zal het rubber door de wrijving met die bal vervormd worden. Rechte radiale lijnen vanuit het centrum waar de bal ligt, krommen dichter bij de bal het meest en verderop nauwelijks. Hier is de vervorming 'stationair' zolang de massa en de rotatiesnelheid niet wijzigen. De ruimtetijd geodeten vervormen, maar het frame zelf draait niet rond de massa. Het rubber vervormt, maar gaat niet blijvend roteren.

- In de bal in honing analogie, die ook wel wordt gebruikt, onder meer door de gravity probe site,  ligt het anders. Door de rotatie van de bal zal de honing spiraalsgewijs vervormen maar hier blijft de honing, het frame zelf, meedraaien, vlak bij de bal het snelst en verderop minder. Hier roteert de ruimtetijd blijvend i.p.v. alleen te vervormen. De geodeten worden als het ware steeds strakker opgewonden naarmate de tijd verstrijkt.

(Natuurlijk heeft frame dragging niets met wrijving te maken, het is maar een eenvoudige analogie)

Dit laatste lijkt mij niet te gebeuren, nergens is mij iets gebleken van een afhankelijk van de duur van de rotatie van de massa almaar sterker vervormende ruimte-tijd, die per slot van rekening toenemende massa en/of snellere rotatie zouden moeten inhouden. Daarom denk ik dat het 'getordeerde maar stationaire ruimtetijd' model van het rubberen vel het meest correcte beeld is, en die roterende frames van de filmpjes niet kunnen kloppen.

Nikodem Poplawksi (klik) heeft het in zijn vele papers (klik) over black holes, spin, frame dragging etc. over een weerstand biedende kracht van de ruimtetijd zelf die naarmate de massaconcentratie groter wordt almaar toeneemt en uiteindelijk weerstand biedt aan de totale ineenstorting tot een singulariteit. Als een door deze torsiekrachten uitermate strak opgewonden veer die in een klap al zijn interne energie vrij laat komen en de gigantische zwaartekracht plotseling overwint. Hij stelt dat de ruimtetijd ook weerstand biedt aan de vervorming, net als het rubberen vel.

Maar omdat mijn intuïtie en de ART nogal eens op ramkoers blijken te liggen, ben ik niet helemaal zeker van bovenstaande. Zie ook deze bijlage: Bijlage  frame dragging.pdf   837,28K   33 maal gedownload

Motus inter corpora relativus tantum est.

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2014 - 14:50

De Gravity B-probe maakte gebruik van vier bijna perfect ronde bollen, voorzien van een laagje niobium dat tot onder de temperatuur werd gebracht dat het gaat supergeleiden. Op die manier konden de draaiende bollen met behulp van squids gemonitord worden op een verandering in hun spinrichtingen, die verandert in een gravitomagnetisch veld.

Matos en Tajmar vonden, na op elke fout gechekt te hebben, en na 250 metingen, dat een draaiende supergeleider een Thirring-Lense effect veroorzaakt dat 10exp17 maal zo groot is als verwacht moet worden. Zelf schrijven zij dit toe aan een kleine massa van het graviton in het supergeleidend materiaal.

Zou het niet mogelijk zijn dat dit niet het geval is maar hier een verband tussen gravitatie en de kwantummechanica wordt gelegd door middel van verborgen variabelen, waaruit de ruimte eventueel kan bestaan? Net zoals een neutronenster tot een zwart gat ineen kan storten als de massa boven een bepaalde limiet komt. Dat het in beide gevallen om een wisselwerking tussen die verborgen variabelen gaat? Het zou mij niets verbazen als er zich in hun supergeleidend niobium zo´n 10exp17 elektronen bevinden zorgend voor de supergeleiding. Supergeleiding is een macroscopisch kwantumeffect waardoor de verborgen variabelen behorend bij ieder afzonderlijk elektron zich verenigen tot een samenhangende vorm van verborgen variabelen. Op de gravitatie heeft dit Natuurlijk geen effect, maar de wisselwerking met het gravitomagnetisme zou flink groter kunnen worden.

Bell´s ongelijkheid sluit immers het bestaan van een bepaald soort type verborgen variabele niet uit.

Veranderd door physicalattraction, 01 november 2014 - 18:57
Onnodige opmaak verwijderd

Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures