Mitochondrische DNA

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 206

Mitochondrische DNA

Wat is nou het verschil tussen mito DNA en normale DNA in de celkern?
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mitochondrische DNA

De locatie, hoe het er komt, en welke functie het codeert is verschillend.

Berichten: 206

Re: Mitochondrische DNA

Dus de DNA is niet kenmerkend ten aanzien van de normale celdna ? mitochondrien (mtdna) heeft dus zijn eigen DNA? 
In hoeverre zijn er dan vergelijkingen te vinden? Of is het een totaal andere codering.. ? 
 
Kan met in strafzaken dus DNA uit orgaancellen (mtdna)  daadwerkelijk vergelijken met DNA uit wangslijmvlies? 

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Mitochondrische DNA

Inderdaad, mitochondriën hebben hun eigen DNA. In iedere cel van je lichaam zit dus zogenaamd genomisch DNA (dat in de celkern zit) en mitochondriaal DNA (dat in de mitochondriën zit).
 
De verschillen tussen beide soorten zitten voornamelijk in voor welke functie ze coderen. Zo codeert mitochondriaal DNA o.a. voor een aantal processen betrokken bij de energiehuishouding van de cel die enkel in de mitochondriën voorkomen.
 
De manier van coderen is precies hetzelfde, zowel genomisch DNA als mitochondriaal gebruiken A,T,G,C nucleotiden.
 
Wat je laatste vraag betreft: zowel orgaancellen als wangslijmvliescellen bevatten beiden mitochondriaal DNA. Daarnaast kan zowel genomisch als mitochondriaal DNA gebruikt worden in forensisch onderzoek.
 
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 58

Re: Mitochondrische DNA

Het eigenaardige van het mitochondriaal DNA is dat het alleen langs de moeder wordt doorgegeven aan de nakomelingen. Dat komt omdat bij de bevruchting de mitochondriën van de zaadcel achterblijven in de afgebroken staart van de zaadcel. Die straat kom dus niet binnen in de eicel. Alleen het mtDNA in het cytosol van de eicel zal dus worden doorgegeven aan de nakomeling en daardoor is het mogelijk om verwantschap langs moederszijde ondubbelzinnig vast te stellen. Bovendien is het ook nog eens gemakkelijker om mtDNA te analyseren dan kernDNA omdat het in grote hoeveelheden voorkomt in de cel door het grote aantal mitochondrien.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mitochondrische DNA

Lukaz, het is wel degelijk aangetoond dat ook een verdwaald mitochondrion van de vader in de zygote terecht kan komen. Alleen heeft de eicel er voor de bevruchting al 100000, dus die enkeling die er af en toe doorheen komt zul je in het volwassen lichaam niet zomaar terugvinden.

Berichten: 58

Re: Mitochondrische DNA

Lukaz, het is wel degelijk aangetoond dat ook een verdwaald mitochondrion van de vader in de zygote terecht kan komen. Alleen heeft de eicel er voor de bevruchting al 100000, dus die enkeling die er af en toe doorheen komt zul je in het volwassen lichaam niet zomaar terugvinden.
Die enkeling is toch verwaarloosbaar klein t.o.v. het immense aantal mtDNA afkomstig van de vrouwelijke gameet in de zygote? Bovendien geloof ik dat het paternale mtDNA dat toch in de bevruchte eicel raakt gemarkeerd w door ubiquitine en vernietigd zal worden. Dit heeft toch geen invloed op het aantonen van verwantschap langs moederkant?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mitochondrische DNA

Nee, dat gaat nog wel goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Mitochondrische DNA

lukaz schreef:Bovendien geloof ik dat het paternale mtDNA dat toch in de bevruchte eicel raakt gemarkeerd w door ubiquitine en vernietigd zal worden.
mtDNA gemarkeerd door ubiquitine?? Mitochondriën zal je wel bedoelen, want DNA kan voor zover ik weet niet door het 26S proteasoom afgebroken worden.

 
rwwh schreef:... het is wel degelijk aangetoond dat ook een verdwaald mitochondrion van de vader in de zygote terecht kan komen.
Dat dacht ik ook, maar dat schijnt vooral typisch te zijn voor interspecies hybrids terwijl het voor intraspecies hybrids niet het geval zou zijn [doi]10.1016/j.bbamcr.2013.03.010[/doi]. Lijkt me sterk dat er nog nooit een verdwaald paternaal mitochondrium is overgebleven in de zygote. 

 

In dezelfde review zeggen ze ook dat paternale mitochondriën opgenomen worden in het cytoplasma van de oocyte, waarna ze species specifiek herkend worden en daarna afgebroken. Dit weerlegt bijgevolg deze uitspraak:
lukaz schreef:Dat komt omdat bij de bevruchting de mitochondriën van de zaadcel achterblijven in de afgebroken staart van de zaadcel.
 
Wat ik ook interessant vond is dat paternale mitochondriën al gemerkt zouden zijn (bijv. met Ub) voor de bevruchting.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 58

Re: Mitochondrische DNA

lukaz schreef:Bovendien geloof ik dat het paternale mtDNA dat toch in de bevruchte eicel raakt gemarkeerd w door ubiquitine en vernietigd zal worden.
mtDNA gemarkeerd door ubiquitine?? Mitochondriën zal je wel bedoelen, want DNA kan voor zover ik weetniet door het 26S proteasoom afgebroken worden.
 
-> Dat is een beetje mierenneuken, ik bedoelde uiteraard de mitochondria die het paternale mtDNA bevatten. 
 
 
 
 
PS: interessante bron.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Mitochondrische DNA

lukaz schreef: -> Dat is een beetje mierenneuken, ik bedoelde uiteraard de mitochondria die het paternale mtDNA bevatten. 
Akkoord, maar deze topics worden ook door niet-wetenschappers gelezen dus zie ik het liever correct alvorens er verkeerde conclusies worden getrokken. Bij nader inzien had ik het wel anders moeten verwoorden.... excuses daarvoor, ik bedoelde het in ieder geval niet persoonlijk! 
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 206

Re: Mitochondrische DNA

Kravitz schreef: Akkoord, maar deze topics worden ook door niet-wetenschappers gelezen dus zie ik het liever correct alvorens er verkeerde conclusies worden getrokken. Bij nader inzien had ik het wel anders moeten verwoorden.... excuses daarvoor, ik bedoelde het in ieder geval niet persoonlijk! 
 
Als buitenstaande leest het wel aanvallend... Maargoed.. Zoals Lukaz duidelijk probeert te maken iss mtdna enkel te weerleggen naar de eicel dus de moeder betreft erfelijkheid, hoe je dit ook went of keert.. Natuurlijke is er theoretisch een kans dat het van een zaadcel afkomstig is maar theorie is niet altijd praktisch.
 
Edit : na berekening is de kans 10 miljard kleiner. Vergelijkend met het aantal mensen op deze planeet kan je dit tot nihil verklaren.

Reageer