Springen naar inhoud

vraagstuk tweedimensionale beweging



  • Log in om te kunnen reageren

#1

skaan

    skaan


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 09:48

Dag beste mensen,

 

toen ik fysica aan het leren was stuitte ik op een moeilijk vraagstuk dat ik maar niet opgelost krijg.

 

Een voorwerp wordt onder een hoek (omega) afgeschoten. Bepaal deze hoek als je weet wat de maximale hoogte even groot is als de dracht (afstand x-richting). (Eind en beginhoogte zijn gelijk)

 

Hoe begin je hier aan?


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 10:13

Ik zou de functie opstellen die de hoogte van het voorwerp als functie van de tijd bepaalt gegeven een beginsnelheid LaTeX en een beginhoek LaTeX . Hiermee kun je dan het tijdstip van de top bepalen en daarmee ook de hoogte van de top en totale afstand.

#3

skaan

    skaan


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 10:50

y(t)= -4,9t² + voyt

 

hoe kun je dan de top hieruit berekenen?

Veranderd door skaan, 28 oktober 2014 - 11:02


#4

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 10:58

Hiervan kun je de afgeleide bepalen. Je krijgt dan de formule voor de snelheid in de y-richting. Deze is 0 in de top.

#5

skaan

    skaan


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 11:04

afgeleide: vy= -9,8t + V0y

 

0=-9,8t + v0y   en wat dan? je hebt nog altijd 2 onbekenden...


#6

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 11:08

Dus:
LaTeX
Dit kun je dan weer in de hoogte-formule invullen om de maximale hoogte te vinden als functie van de beginsnelheid.

#7

skaan

    skaan


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 13:01

dus dan:

 

y(top)= -4,9(v0y/9,8)²+v0y(v0y/9,8)

 

verder uitwerken geeft:

 

y(top)= 0,05*(v0y)²

Veranderd door skaan, 28 oktober 2014 - 13:09


#8

skaan

    skaan


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 13:16

wat moet je daarna dan doen? ik zit nog altijd vast... :/


#9

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 14:39

verder uitwerken geeft:
 
y(top)= 0,05*(v0y)²

Je weet dat de hoogte van de top gelijk is aan de helft van de afgelegde x-afstand (en die kun je berekenen met de beginsnelheid in de x-richting en de al eerder gevonden tijd). De verhouding van de snelheden bepaald de hoek die je zoekt.

#10

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 15:27

Een tekening kan altijd handig zijn:
kogelbaan1.JPG
 

Je weet dat de hoogte van de top gelijk is aan de helft van de afgelegde x-afstand 

Op het moment dat de top bereikt wordt is de hoogte gelijk aan het dubbele van de tot dan afgelegde x-afstand, niet de helft.

Opmerking moderator :

Dit past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#11

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 15:30

Op het moment dat de top bereikt wordt is de hoogte gelijk aan het dubbele van de tot dan afgelegde x-afstand, niet de helft.

Klopt (dat heb ik ook op mij kladje staan :) )

#12

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 oktober 2014 - 17:01

Heb je ook geleerd om alle verg in x- en y-richting op te stellen ...


#13

skaan

    skaan


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2014 - 09:39

Ik kan normaal vgl. in de y en x richting opstellen. Ik heb al jullie tips gevolgd en ik kom dan uit:

 

y(ttop)= 0,051*v0y

x(ttop)= (v0x*v0y)/9,8

 

dus zoals jullie zeggen is:

 

y(ttop)= x(ttop)/2

 

heruit bereken ik dan terug:

 

v0x = 9,996*v0y

 

maar wat moet je hiermee dan?


#14

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2014 - 10:56

dus zoals jullie zeggen is:
 
y(ttop)= x(ttop)/2

Zoals al eerder opgemerkt: net andersom (verwissel de y en x van plek).
 

maar wat moet je hiermee dan?

Je kunt hiermee de richting van de beginsnelheid bepalen (je weet immers verhoudingsgewijs de x- en y-component).

#15

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 oktober 2014 - 10:57

Ok, wat is de beginsnelheid v_0 onder hoek a, in x- en y-richting ...

 

Noem de tijd nodig om de top te bereiken t_m, wat is dan de eindtijd t_e (einde beweging) uitgedrukt in t_m (geen berekening nodig)

Gegeven is: maximale hoogte y(t_m) moet gelijk zijn aan afstand x(t_e)

Welke verg kan je opstellen?







Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures