Structuurveranderingen na zure hydrolyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 29

Structuurveranderingen na zure hydrolyse

Beste kenners
 
Ik heb een vraagje omtrent een zure hydrolyse als voorbehandeling toegepast op gemalen soja.
Na een behandeling van het sojaschoot met 1M HCL gedurende 60 min bij 65°C gevolgd door centrifuge en daarna een droogproces van 72u bij 70°C kreeg ik een korrelige structuur.
Foto: zielink 
Ik zou graag een verklaring vinden voor het vormen van deze structuur. Het is een harde structuur want malen met een mortier was haast onmogelijk.
Weet er iemand toevallig wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Ik heb zelf al wat gezocht in de literatuur maar vind er weinig tot niets van terug. Mogelijke verklaringen zouden ook al zeer welkom zijn en indien iemand een bron heeft mag je deze ook vermelden dan kan ik zelf wat dieper alles uitklaren. 
 
Bedankt!

Berichten: 22

Re: Structuurveranderingen na zure hydrolyse

De kleur en structuur lijkt op basalt.
 
In de veronderstelling dat dit heeft plaatsgevonden is de verklaring dat de relatief lange verzadigde vetzuurketens C18:0/C16:0 dicht opelkaar kunnen liggen door de sterke Van Der Waals Dispersiekrachten. De glycerine heeft een zekere dampspanning en die is eruit gegaan.
 
Bevat sojaolie niet toevallig heel veel zout ? 
Verder: welke kleur had de sojaolie voor het experiment ?
 
Ik heb dit experiment zelf niet doorgevoerd want mijn vacuumpomp is momenteel defect.
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Structuurveranderingen na zure hydrolyse

Ik denk dat er door zuur getaliseerde caramelisatie reacties hebben plaats gevonden, in combinatie met denaturatie van de eiwitten die ook een deel van het vet gaan binden. vervolgens is door het drogen de boel gaan samenklonteren.
 
Door de zeer harde structuur denk ik dat het meer in de koolhydraat en eiwit reacties zal liggen dan in de vetten.
 
 
heb je geprobeerd de klontjes weer (droog) op te smelten?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 29

Re: Structuurveranderingen na zure hydrolyse

Bedankt al voor deze reacties!
 
De olie van deze soja bevat niet noemenswaardig veel zouten en heeft een licht geel/bruine kleur. Ik vermoed dat het inderdaad te wijten gaat zijn aan de koolhydraten en proteïnen aangezien een dergelijke hydrolyse wel meer wordt uitgevoerd bij andere vetbepalingen (bijvoorbeeld toegepast op vlees).

Ik heb de structuur niet proberen te smelten maar wel getracht een Soxhlet extractie hierop toe te passen. Maar doordat er weinig contact was kwam hier niet veel olie vrij.
 
Het is echt gek dat er zo weinig van gevonden wordt, heb al hele database'en afgezocht zonder resultaat. Ben wel benieuwd wat het zou kunnen zijn eigenlijk :)
 
Hopelijk kan iemand me alsnog verder helpen :)

Berichten: 29

Re: Structuurveranderingen na zure hydrolyse

Iemand die hier iets vanaf weet?
Ik geraak er niet uit en vind er heel weinig over terug...
 
Groetjes!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Structuurveranderingen na zure hydrolyse

Als ik kijk naar de analyse van sojaschroot:
 
http://www.farmfeedhedimix.eu/nl/enkelvoudige-voeders/?prodid=1019
 
Dan zou ik verwachten dat bij milde, zuur gekatalyseerde, hydrolyse de eiwitten en het zetmeel gehydrolyseerd worden en in oplossing gaan als resp. aminozuren en suikers.
 
Wat overblijft is ruw celstof dat voornamelijk bestaat uit cellulose en lignine.
 
Cellulose kan ook worden gehydrolyseerd maar ik verwacht niet onder deze milde condities.
 
Nogmaals ik verwacht dit maar weet dit niet zeker.
 
Zoek eens verder naar de samenstelling van sojaschroot, naar de hydrolyse van cellulose en bereken eens je opbrengst en vergelijk dit met het gehalte aan ruw celstof in je product.
 
Misschien kom je zo verder.

Reageer