[scheikunde] Titratie antimos

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

Titratie antimos

0,6852 g antimos (30% FeSO4) wordt in een erlenmeyer gebracht waarin zich 50,00 ml KMnO4 (10 g/L) en 5 ml zwavelzuur 6 mol/L bevindt. Dit alles wordt getitreerd met oxaalzuur.2aq 0,4242 mol/L. Hoeveel ml oxaalzuur.2aq is er nodig?
 
Het juiste antwoord is 17 ml. Maar ik weet niet eens wat ik hier eerst moet berekenen, laat staan om tot het goede antwoord te komen. Wie kan helpen?

Berichten: 493

Re: Titratie antimos

Om te beginnen zou je een reactievergelijking tussen de reagerende deeltjes kunnen opstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Titratie antimos

toaic schreef: Om te beginnen zou je een reactievergelijking tussen de reagerende deeltjes kunnen opstellen.
1) MnO4-  +  8 H+  + 5 Fe2+  →  Mn2+  +  4 H2O  +  5 Fe3+
2) 2 MnO4-  +  16 H+  + 5 C2O42-  →  2 Mn2+  +  8 H2O  +  10 CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie antimos

Uitstekend. Ervanuitgaande dat de 30% ijzer(II)sulfaat een massapercentage is, kun je berekenen hoeveel gram en dan hoeveel mol ijzer(II)sulfaat in de antimos aanwezig is?
 
Met hoeveel mol permanganaat zal dat aantal mol ijzer(II)sulfaat reageren?
 
Met hoeveel mol permanganaat begon je en hoeveel mol zal er na de reactie met ijzer(II)sulfaat overblijven?
 
Met hoeveel mol oxaalzuur zal de resterende hoeveelheid permanganaat kunnen reageren? Gebruikmakend van de concentratie oxaalzuur, hoeveel ml zul je dus nodig hebben?
 
Gaarne alle vragen zo mogelijk te beantwoorden. ;)
 
Mocht je geïnteresseerd zijn hoe deze werkwijze heet: een terugtitratie. Je laat de stof waarvan je een bepaald gehalte wil weten reageren met een bekende hoeveelheid stof die in overmaat aanwezig is. De overmaat titreer je dan en met die gegevens kun je de onbekende bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Titratie antimos

Bedankt, ik heb het gevonden :)

Reageer