Nooit meer de griep gehad

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 206

Nooit meer de griep gehad

Ik heb na mijn 12e nooit meer de griep gehad, ook voorheen waren er nooit echt griep verschijnselen (ben nu 24). Op mijn 12e had was ik voor 't laatst ziek, ik had toen een oorontsteking, ik weet niet in hoeverre dit onder influenza kan vallen. 
 
Ben ik immuun voor influenza of komt dit wel vaker voor? De mensen om mij heen worden gemiddeld 1 - 3 keer per jaar ziek. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nooit meer de griep gehad

Die mensen om je heen krijgen geen 3x per jaar influenza. Wat in het dagelijks leven een "griepje" heet is vaak een ander virus. Immuun zul je niet zijn, maar misschien toon je wel het juiste gedrag om besmetting te voorkomen.

Berichten: 206

Re: Nooit meer de griep gehad

Ik heb echter ook nooit hoofdpijn, koorts, loopneus of andere 'griepachtige' verschijnselen. En wat bedoel je met het juiste gedrag? Ik loop niet dagelijks met een mondkapje rond ofzo.. haha

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nooit meer de griep gehad

De mondkapjes die je in Azië vaak ziet worden gedragen door mensen die bang zijn om anderen te besmetten, over het algemeen niet door mensen die niet besmet willen worden. Goed gedrag is bijvoorbeeld vaak handen wassen. Verder zit je in de sterkste fase van je leven en kan het best zijn dat je daardoor sneller reageert en een eventuele besmetting symptoomloos oplost.

Berichten: 206

Re: Nooit meer de griep gehad

Om eerlijk te zijn was ik eigenlijk nooit mijn handen, tenzij ik eten moet bereiden voor anderen dan ontsmet ik het wel voordat ik etenswaar en bestek e.d. aanpak. Ook mijn huis is niet veel schoner dan een gemiddelde studentenkamer. Daarnaast denk ik dat mensen met bijvoorbeeld smetvrees juist sneller ziek worden omdat ze totaal geen tolerantie hebben kunnen opbouwen betreft het immuunsysteem. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nooit meer de griep gehad

Tja, "denken" en een hypothese vormen is de eerste stap in wetenschap. Maar niet meer dan de eerste stap. Voordat je die hypothese gaat geloven moet je toch echt zorgvuldige experimenten plannen. Voorlopig is het enkelvoud van "data" "anekdote".

Berichten: 206

Re: Nooit meer de griep gehad

Ik refereerde eigenlijk een beetje naar de manier hoe vaccins werken.. Zou dit ook natuurlijk spontaan kunnen ontstaan voor bepaalde ziekten zoals de griep?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nooit meer de griep gehad

Nee. Een vaccin presenteert een stuk materiaal aan het immuunsysteem om het te trainen voor een infectie optreedt. Het immuunsysteem kan het virus dan herkennen zonder het virus daadwerkelijk al eerder te hebben gezien. Maar dat materiaal is echt nodig!

Vergelijk het met het herkennen van een mens die je nog nooit hebt ontmoet. Dat kan wel, maar dan heb je wel eerder een foto van die persoon gezien.

Berichten: 206

Re: Nooit meer de griep gehad

Klopt, maar kan het zijn dat iemand een bepaald virus (bijvoorbeeld griep) heeft opgelopen , deze daarna nooit meer krijgt omdat het immuunsysteem dit herkent, tenzij het een mutatie (lees; foto onherkenbaar gemaakt in photoshop) betreft?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nooit meer de griep gehad

Ja, dat is precies waar. Voor griep helpt dit alleen weinig, omdat het elk jaar of elke paar jaar zo gemuteerd is dat het immuunsysteem het niet of nauwelijks meer herkent.

Berichten: 206

Re: Nooit meer de griep gehad

Ok dan heb ik bijna mijn antwoord. Het kan dan dus zijn dat mijn lichaam eventuele mutaties sneller herkent dan bij andere personen waarbij ik geen last krijg van de welbekende symptomen >

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nooit meer de griep gehad

Anekdote vs data....

Berichten: 206

Re: Nooit meer de griep gehad

Wat een afknapper rwwh :)

Berichten: 12.262

Re: Nooit meer de griep gehad

Hoe weet je zeker of je iets nooit gehad hebt? Afgezien van testen op antilichamen in bloed is hier weinig uitsluitsel over te geven.

Het enige dat je anekdotisch concludeert is dat je nooit (ernstige) verschijnselen hebt gehad waardoor je je ziek voelde, koorts had en dergelijke. Het is prima mogelijk infectie van een verkoudheid op te lopen zonder symptomen te vertonen, en dat bouwt ook immuniteit tegen dat specifieke virus op tegen een volgende blootstelling.

Bij echte griep (influenza) is de kans niet zo groot dat het zonder noemenswaardige symptomen verloopt, maar onmogelijk is dat ook niet. Mocht je een keer een non-symptomatische infectie hebben doorgemaakt geeft dat je wellicht enige resistentie voor de toekomst voor die specifieke variant, maar het geeft absoluut geen garantie dat je niet door een andere variant geinfecteerd kunt worden met mogelijk nare gevolgen.

Anekdotisch zijn er natuurlijk genoeg gevallen bekend van mensen die vrijwel nooit verkouden raken, en anderen die iedere verkoudheid lijken op te pikken. Dat kan liggen aan blootstelling (niet opeengepakt zitten met anderen in een ruimte) maar wellicht ook best aan immuunsysteem of het ervaren van 'ziekte' in het algemeen.
Victory through technology

Berichten: 206

Re: Nooit meer de griep gehad

Benm ± ik ben juist niet schoon van mezelf.ik leef in een rommel... Al ruim 6 jaren... Hygiëne is nimmer ter sprake..

Reageer