Oplossen abc formule door onbekende indexatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Oplossen abc formule door onbekende indexatie

Hallo!

Ik werk in de cateringbranche. Het financiele plaatje bestaat onder andere uit de verhouding tussen de inkoop van producten en de (kassa)verkoop van die producten, eventueel in samengestelde vorm.

Voor aanvang van het contract maken we een calculatie op basis van de verwachte gemiddelde inkoop per gebruiker. Die inkoop bestaat uit in dit voorbeeld 50% basis verkoopproducten mt een "winst"opslag van 5%, 25% luxe verkkoopproducten met een winstopslag van 25% en 25% overige verkoopproducten met een winstopslag van 75%. Dat leidt tot een gemiddelde verkoop (en dus besteding door de gast) van 2,42.

De verhouding inkoop versus verkoop leidt tot een foodcostratio.

In dit voorbeeld is de calculatie in 2012 gemaakt en heb ik de begroting van 2014 als volgende pijldatum.

Ik wl op de locatie gaan testen of de producten in de verschillende categorieen nog tegen de juiste prijs aangeboden worden. Ik kan dan de inkoopprijs nemen + de afgesproken opslag, maar in de tussentijdse jaren kan het zo zijn dat een opdrachtgever heeft besloten om de kassaprijzen niet te indexeren en dat bedrag te absorberen in de verrekening tussen mijn organisatie en de opdrachtgever. Dus alleen de afgesproken opslagpercentages is onvoldoende op te toesten of de kassaprijzen op een locatie nog juist zijn.

In de begrotingen staat de nieuwe foodcost. Deze is niet meer per persoon, maar voor het totaal. Dit heeft overigens geen effect op de formule en berekening. Maar nu is mijn vraag: Hoe reken ik die terug naar de drie opslagpercentages? Aangezien ik dit bij 94 locaties zal gaan toesten is een specifiek antwoord voor deze case onvoldoende en ben ik op zoek naar hoe ik die abc formule terug kan rekenen.

Zie de bijlage als toelichting. Help!!

Sorry dat het geen excelbijlag is. Dit lukte niet op mijn Ipad.??!!
image.jpg
image.jpg (106.92 KiB) 396 keer bekeken

Berichten: 2

Re: Oplossen abc formule door onbekende indexatie

Hallo,

Ik zoek een oplossing voor de formule behorend bij de onderstaande afbeelding. Sorry dat het geen excel is, maar dat lukte niet op mijn Ipad.

Ik ben oecht op zoek naar de berekening (exacte terugrekenformule) die ik in mijn excelsheet kan opnemen om de gevraagde percentages te berekenen. Dit omdat ik dit voor 94 verschillende cases wil gaan toetsen.
image.jpg
image.jpg (106.92 KiB) 396 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Oplossen abc formule door onbekende indexatie

Cbot schreef: Voor meer achtergrondinfo zie mijn post bij het andere wiskunde-onderwerp.
 
Wat bedoel je, moeten wij gaan zoeken ...
 

Opmerking moderator

Inderdaad niet handig nee.  In zoverre opgelost dat ik nu beide topics heb samengevoegd
 
Jan van de Velde, moderator

Reageer