[natuurkunde] aardmagnetisch veld opzoeken in binas?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

aardmagnetisch veld opzoeken in binas?

Hey,
 
kan je het aardmagnetisch veld opzoeken in binas?
 
bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: aardmagnetisch veld opzoeken in binas?

Kun je iets specifieker je vraag stellen?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: aardmagnetisch veld opzoeken in binas?

Ik stel de vraag naar aanleiding van een natuurkunde-opdracht. Ik heb de opdracht niet bij de hand, dus ongeveer:
 
Je hebt een spoel met ene kompas erin. Als de magnetische inductie van de spoel even groot is als het aardmagnetisch veld, dan is de nettokracht op het kompas 0. Bereken de stroomsterkte die hiervoor nodig is.
 
Alle informatie was gegeven die nodig was om de stroomsterkte te berekenen, behalve het magnetische veld van de aarde. In de uitwerkingen gingen ze ervan uit dat die informatie ergens opgezocht kon worden, dus ik vroeg me af waar die in Binas te vinden was (als die al te vinden is).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: aardmagnetisch veld opzoeken in binas?

Shadow schreef: kan je het aardmagnetisch veld opzoeken in binas?
Zou me verwonderen omdat dat per plaats verschillend is, zowel qua sterkte als qua richting.
Zoekend in het register met sleutelwoorden als "aarde" en "magnetisme" kun je alle "hits" eens checken. In mijn (wat oudere) versie vind ik overigens niks. 
 
EDIT>>>>>>>
http://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_magnetic_field#Geographical_variation
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: aardmagnetisch veld opzoeken in binas?

Ze gaan uit van het magneetveld in Nederland, 4,7*10–5 T. Uit de vraag (die ik me dus niet precies herinner, en die ik niet bij de hand heb, het is vraag 19 uit hoofdstuk 9 De elektromotor, methode: Newton, natuurkunde voor de bovenbouw) bleek wel hoe het zat met de richtingen, dus de richting van het veld was uit de vraag op te maken, de grootte was alleen niet gegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: aardmagnetisch veld opzoeken in binas?

Shadow schreef: Ze gaan uit van het magneetveld in Nederland, 4,7*10–5 T. 
Ik zou niet weten waar ik dat in mijn BINAS zou moeten vinden. Mogelijk ergens in een paragraaf in die Newton-methode vernoemd geweest?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: aardmagnetisch veld opzoeken in binas?

Dit staat inderdaad niet in Binas vermeld. Ik heb eens even snel jouw methode in google ingetikt en kreeg het antwoordenboek al direct te zien. Daarin staat dat B is gegeven. Je hebt dit gegeven denk ik over het hoofd gezien bij de opgave of je hebt een bron (een stukje tekst met uitleg over een bepaald onderwerp) niet goed bekeken. Soms wordt daarin namelijk ook extra informatie gegeven die je dan later weer nodig hebt bij een opgave.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer