Weerstandsnetwerk Kubus oplossen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Weerstandsnetwerk Kubus oplossen

Beste, mijn vraag is de volgende:
 
In mijn cursus Elektrotechniek staat de bijgevoegde oefening.
 
 
Weet iemand hoe je dit moet het simpelst kan doen? 
 
Dank!
 
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-11-01 om 21.06.35.png
Schermafbeelding 2014-11-01 om 21.06.35.png (414.79 KiB) 961 keer bekeken

Berichten: 7.068

Re: Weerstandsnetwerk Kubus oplossen

Op basis van symmetrie kun je zien dat alle rode punten dezelfde spanning hebben. Je mag dus zonder verdere gevolgen alle rode punten met elkaar verbinden. Hetzelfde geldt voor alle blauwe punten. Dit levert een simpele schakeling op.

Berichten: 12.262

Re: Weerstandsnetwerk Kubus oplossen

Als alle 12 weerstanden op de ribben gelijk zijn klopt dat inderdaad.

Maar wat je sowieso kunt doen is het tekenen als een 2-dimensionaal schakelschema, en dan alle vervangingsweerstanden uitrekenen voor wat paralel en/of in serie geschakeld is. Daarmee kun je de exacte spanning van ieder hoekpunt uitrekenen, ook als alle weerstanden verschillend zijn.
Victory through technology

Berichten: 17

Re: Weerstandsnetwerk Kubus oplossen

Benm schreef: Als alle 12 weerstanden op de ribben gelijk zijn klopt dat inderdaad.

Maar wat je sowieso kunt doen is het tekenen als een 2-dimensionaal schakelschema, en dan alle vervangingsweerstanden uitrekenen voor wat paralel en/of in serie geschakeld is. Daarmee kun je de exacte spanning van ieder hoekpunt uitrekenen, ook als alle weerstanden verschillend zijn.
Dat gaat je niet lukken,
 
Wat wel kan is met behulp van kirchoff of norton.

Berichten: 1.617

Re: Weerstandsnetwerk Kubus oplossen

De truc is symmetrie zoals Evil zegt. Het is juist niet de bedoeling om de kubus in totaal door te rekenen. Je kunt het dan uit je hoofd als je naar het plaatje kijkt: 1/3R van A naar rood (3x R parallel)  in serie met 1/6R  (6x R parallel) van rood naar blauw in serie met 1/3R (3x) van blauw naar D is 5/6R .
 
De regel is dat je punten met gelijke spanning mag kortsluiten. Daar loopt geen stroom dus er verandert niets aan de spanningen en de stromen in het netwerkje. Die hint in de opgave vind ik een beetje vaag maar die is waarschijnlijk bedoeld om te laten zien dat de rode punten en de blauwe punten hetzelfde zijn.

Reageer