[scheikunde] Paramagnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Paramagnetisme

In mijn oefeningencursus staat volgende opgave: Welke van de atomen is het meest paramagnetisch in H2CO (formaldehyde)?
 
Hoe moet ik dit aanpakken? Moet ik kijken naar welke van de atomen de hoogste Elektronegatieve waarde heeft?
 
Dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Paramagnetisme

Het is een beetje een rare vraag, maar laten we eens kijken hoe ver je stap voor stap komt. De eerste vraag: Wat veroorzaakt paramagnetisme?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 28

Re: Paramagnetisme

Marko schreef: Het is een beetje een rare vraag, maar laten we eens kijken hoe ver je stap voor stap komt. De eerste vraag: Wat veroorzaakt paramagnetisme?
 
Ongepaarde elektronen, dus eigenlijk het atoom waarop het meeste ongepaarde elektronen zitten? Of zie ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Paramagnetisme

Daar zou je inderdaad naar op zoek moeten. Nu, hoe kun je erachter komen op welke atomen ongepaarde elektronen zitten?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 28

Re: Paramagnetisme

Marko schreef: Daar zou je inderdaad naar op zoek moeten. Nu, hoe kun je erachter komen op welke atomen ongepaarde elektronen zitten?
 
Ik heb de Lewis structuur eens getekend en zie dat er op 1 v.d. 2 zuurstofatomen en F evenveel ongepaarde elektronen zitten alhoewel die O wel een F.L. = -1 heeft. Welke van beiden is dan het meest paramagnetisch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Paramagnetisme

Hebben we het nog steeds over formaldehyde? Die heeft maar 1 zuurstof en geen fluor.

Berichten: 28

Re: Paramagnetisme

Fuzzwood schreef: Hebben we het nog steeds over formaldehyde? Die heeft maar 1 zuurstof en geen fluor.
 
Sorry, had me vergist van stof. Ik heb de Lewis structuur van formaldehyde dus getekend en blijkt dat O de meeste ongepaarde elektronen heeft dus O is het meest paramagnetisch, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Paramagnetisme

Kun je de Lewisstructuur die je hebt getekend laten zien en aangeven waar daar de ongepaarde elektronen zitten?
 
Overigens blijf ik dit een rare vraag vinden. Wat voor opgave is dit? Welke opleiding, welk jaar?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer